نخستین زن فضانورد چینی راهپیمایی فضایی انجام داد

0 105

فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ (Shenzhou-13) چین از جمله نخستین زن فضانورد چینی در روز یکشنبه ۷نوامبر (۱۶آبان) اولین راهپیمایی فضایی خود را به‌مدت ۶ ساعت و نیم انجام دادند. در این عملیات ژای زیگنگ (Zhai Zhigang)، فرمانده ماموریت، به‌همراه وانگ یاپینگ (ٰWang Yaping)، فضانورد زن، حضور داشتند و یه گوانگفو (Ye Guangfu)، دیگر فضانورد این کشور، از داخل ایستگاه فضایی چین موسوم به تیانگونگ (Tiangong) به انجام عملیات نظارت داشت.

یاپینگ دومین فضانورد زن چینی است که در فضا فعالیت می‌کند و همچنین اولین زن فضانورد چینی محسوب می‌شود که راهپیمایی فضایی انجام داده است. فضانوردان در فضا چگونه نفس می کشند ؟

نخستین زن فضانورد چینی

لباس جدید نخستین زن فضانورد چینی

یاپینگ در این راهپیمایی فضایی لباس فضایی جدیدی را که برای قد کوتاه وی طراحی شده است، به‌تن داشت که توسط فضاپیمای تیانژو-۳ (Tianzhou-3) در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به این ایستگاه رسیده بود. گفتنی است لباس ژیگانگ قبلا توسط خدمه شنژو-۱۲ (Shenzhou-12) استفاده می‌شد. فضانوردان شنژو-۱۳ همچنین اولین تمرین تخلیه اضطراری خود را قبل از این راهپیمایی فضایی انجام دادند.

ایستگاه فضایی چین

نخستین زن فضانورد چینی
ایستگاه فضایی چین

ایستگاه فضایی چین هم‌اکنون در مدار لئو و در ارتفاعی بین ۳۸۱ تا ۳۸۴ کیلومتری سطح زمین با شیب ۴۱ درجه قرار گرفته و مدت فعالیت آن بیش از ۱۰ سال تخمین زده شده است. ایستگاه مذکور در شرایط عادی امکان میزبانی ۳ فضانورد را دارد که در زمان جابجایی خدمه این تعداد می‌تواند به ۶ فضانورد هم برسد. سازمان ملی فضایی چین (CNSA) قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ این ایستگاه فضایی قابل سکونت و دارای چند ماژول را به‌طور کامل توسعه دهد. مطابق برنامه‌ریزی‌ها این کشور به‌منظور ساخت ایستگاه فضایی خود، طی ۲ سال ۱۲ فضانورد را به فضا خواهد فرستاد.

منبع digikala irna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61580
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها