سه ماهواره شناسایی و امنیتی چین در مدار زمین قرار گرفتند

0 109

چین سه ماهواره از سری یائوگان (Yaogan) را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March-2D) به فضا پرتاب کرد؛ ماهواره‌هایی که ظاهرا برای مقاصد شناسایی و امنیتی به مدار زمین تزریق می‌شوند. این عملیات روز شنبه ۶نوامبر (۱۵آبان) ساعت ۰۳:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام شد و طی آن ماهواره‌های یائوگان-۳۵ در مدار لئو قرار گرفتند.

یائوگان نامی است که چین بر روی بسیاری از ماهواره‌های نظامی خود نهاده است. این ماهواره‌ها مانند ماهواره‌های USA آمریکا و کاسموس (Kosmos) روسیه ماموریت‌های شناسایی و امنیت ملی مختلفی را برای دولت چین انجام می‌دهند؛ اگرچه همه آن‌ها به‌طور رسمی محموله‌های تصویربرداری وزارت کشاورزی و امور روستایی (Ministry of Agriculture and Rural Affairs) این کشور را حمل می‌کنند و بنابر اعلام چین همین وزارتخانه نیز آن‌ها اپراتوری می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها ماهواره‌های این سری محموله‌های مختلفی از جمله دوربین‌های اپتیکال (نوری) یا محموله‌های مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) با خود حمل می‌کنند. سه ماهواره یائوگان-۳۵ ظاهرا حامل دوربین‌های تصویربرداری اپتیکال هستند. البته برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از آن است که روی این سه ماهواره، محموله‌های جدیدی تعبیه شده که ممکن است در آینده اطلاعات بیشتری از آن منتشر شود.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی که با نام چانگ ژنگ-۲دی (Chang Zheng-2D) نیز خوانده می‌شود، یک حامل فضایی دو مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. این حامل با طول کلی ۴۱ متر، بالغ‌بر ۲۳۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

به‌علاوه، قطر هر دو مرحله لانگ مارچ-۲دی ۳.۳۵ متر بوده و از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. اولین عملیات ماهواره‌بر مذکور در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت و با احتساب این ماموریت تاکنون ۵۶ عملیات را به‌انجام رسانده که یک مورد آن ناموفق بوده است. بر اساس گزارش‌ها هر بار پرتاب لانگ مارچ-۲دی ۳۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع nasaspaceflight rocketlaunch wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61531
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها