چین یک ماهواره سنجشی با میدان دید وسیع به فضا پرتاب کرد

0 86

چین یک ماهواره سنجشی با میدان دید وسیع را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۶ (Long March-6) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز جمعه ۵نوامبر (۱۴آبان) ساعت ۰۲:۱۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) در شمال چین انجام گرفت و طی آن ماهواره SDGSAT-1 (سرواژه Sustainable Development Science Satellite-1) در مداری به‌ارتفاع حدودا ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین تزریق شد.

هدف از ماموریت SDGSAT-1 جمع‌آوری داده به‌منظور ارزیابی تاثیر فعالیت‌های انسانی بر طبیعت شامل اقدامات مرتبط با شهرسازی و همچنین اقداماتی است که در سواحل انجام می‌شود؛ امری که در راستای بهبود اهداف توسعه پایدار در سطح جهان صورت می‌گیرد. این ماهواره سه محموله تصویربرداری را با خود حمل می‌کند که شامل یک دوربین فروسرخ حرارتی، دوربینی برای ترازیابی و همچنین یک دوربین چندطیفی با قابلیت گردآوری اطلاعات از نواری به‌عرض ۳۰۰ کیلومتر از زمین هستند.

SDGSAT-1 که از آن با نام گوانگمو-۱ (Guangmu-1) نیز یاد می‌شود، قادر به تصویربرداری از کل سطح زمین ظرف مدت یازده روز است. این ماهواره را آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) ساخته و تحت برنامه‌ای موسوم به «مهندسی علوم داده‌های بزرگ زمین» (Big Earth Data Science Engineering) به فضا پرتاب شده است.

ماهواره چین
نمای ماهواره SDGSAT-1

لانگ مارچ-۶ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت مایع بوده که با وزنی معادل ۱۰۳ تن، ۲۷ متر طول دارد. همچنین قطر مرحله اول آن ۳.۳۵ متر و قطر مراحل دوم و سوم آن ۲.۲۵ متر است. لانگ مارچ-۶ را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) چین ساخته و قادر به انتقال ۱۰۸۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است.

این ماهواره‌بر از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین ماموریت لانگ مارچ-۶ در سال ۲۰۱۵ صورت پذیرفته و با احتساب این عملیات تاکنون ۸ بار به فضا پرتاب شده است که همه آن‌ها موفق بوده‌اند.

منبع nasaspaceflight space space.skyrocket rocketlaunch wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61428
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها