زمین برای رصد دنباله‌دار ۶۷P آماده می‌شود

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از نزدیک شدن دنباله‌دار ۶۷P به زمین خبر داد و اعلام کرد این دنباله‌دار در روزهای ۲۰ و ۲۱آبان به نزدیکترین فاصله خود به زمین خواهد رسید. مسعود عتیقی با تاکید بر اینکه این دنباله‌دار روز جمعه ۲۱آبان در فاصله ۶۱ میلیون کیلومتری زمین قرار می‌گیرد، اظهار کرد: «زمان نزدیک شدن ۶۷P به زمین در ساعت ۰۴:۲۰ بامداد جمعه ۲۱آبان است. دنباله‌دار مذکور طی این شب‌ها در صورت فلکی دوپیکر (Gemini) در شرق آسمان حدود نیمه‌شب دیده می‌شود و تا ۱۹۳ سال دیگر یعنی سال ۱۵۹۳ تا این مقدار به زمین نزدیک نخواهد شد.»

عکسی از دنباله‌دار ۶۷P در آسمان در نزدیکی خوشه ستاره‌ای M35

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: «دنباله‌دار مذکور که در سال ۱۹۶۹ توسط کیم ایوانوایچ چوریوموف (Klim Ivanovich Churyumov) و سوتلانا ایوانوا گراسیمنکو (Svetlana Ivanovna Gerasimenko)، محققان رصدخانه نجومی دانشگاه کیف (Kiev University) اوکراین، کشف شد، با نامی عمومی به اسم دو کاشف آن یعنی چوریوموف-گراسیمنکو (Churyumov–Gerasimenko) نیز معروف شده‌ است.»

منشا دنباله‌دار ۶۷P

موقعیت دنباله‌دار ۶۷P در آسمان در صورت فلکی دوپیکر

وی با اشاره به منشا این دنباله‌دار توضیح داد: «هر چند ابر اورت (Oort cloud) در ورای منظومه شمسی بیشتر منشا اثر دنباله‌دارها محسوب می‌شود، ولی ۶۷P که مدار آن توسط سیاره مشتری تغییر یافته، حدود ۶.۵ سال یکبار به گرد خورشید در گردش است و احتمالا از کمربند سیارکی کویپر (Kuiper) در ورای سیاره نپتون منشا گرفته است.»

چگونگی شناسایی ۶۷P

عتیقی با اشاره به جزئیات ظاهری دنباله‌دار ۶۷P می‌گوید: «این دنباله‌دار با قدر ظاهری ۱۲ این شب‌ها می‌درخشد و به‌مرور درخشان‌تر شده و تا قدر نزدیک به ۹ در کمترین فاصله با زمین درخشان خواهد شد. این دنباله‌دار طی این شب‌ها با تلسکوپ‌های آماتوری قابل دیدن است و در کمترین فاصله با زمین حتی با دوربین‌های دوچشمی‌ نجومی امکان مشاهده آن وجود دارد.» البته وی تاکید کرد: «امکان رصد دنباله‌دار ۶۷P با چشم غیرمسلح حتی در کمترین فاصله با زمین وجود نخواهد داشت.»

هسته دنباله‌دار ۶۷P و فوران جت بخار از آن