زمین برای رصد دنباله‌دار 67P آماده می‌شود

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از نزدیک شدن دنباله‌دار 67P به زمین خبر داد و اعلام کرد این دنباله‌دار در روزهای ۲۰ و ۲۱آبان به نزدیکترین فاصله خود به زمین خواهد رسید. مسعود عتیقی با تاکید بر اینکه این دنباله‌دار روز جمعه ۲۱آبان در فاصله ۶۱ میلیون کیلومتری زمین قرار می‌گیرد، اظهار کرد: «زمان نزدیک شدن 67P به زمین در ساعت ۰۴:۲۰ بامداد جمعه ۲۱آبان است. دنباله‌دار مذکور طی این شب‌ها در صورت فلکی دوپیکر (Gemini) در شرق آسمان حدود نیمه‌شب دیده می‌شود و تا ۱۹۳ سال دیگر یعنی سال ۱۵۹۳ تا این مقدار به زمین نزدیک نخواهد شد.»

عکسی از دنباله‌دار 67P در آسمان در نزدیکی خوشه ستاره‌ای M35

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: «دنباله‌دار مذکور که در سال ۱۹۶۹ توسط کیم ایوانوایچ چوریوموف (Klim Ivanovich Churyumov) و سوتلانا ایوانوا گراسیمنکو (Svetlana Ivanovna Gerasimenko)، محققان رصدخانه نجومی دانشگاه کیف (Kiev University) اوکراین، کشف شد، با نامی عمومی به اسم دو کاشف آن یعنی چوریوموف-گراسیمنکو (Churyumov–Gerasimenko) نیز معروف شده‌ است.»

منشا دنباله‌دار 67P

موقعیت دنباله‌دار 67P در آسمان در صورت فلکی دوپیکر

وی با اشاره به منشا این دنباله‌دار توضیح داد: «هر چند ابر اورت (Oort cloud) در ورای منظومه شمسی بیشتر منشا اثر دنباله‌دارها محسوب می‌شود، ولی 67P که مدار آن توسط سیاره مشتری تغییر یافته، حدود ۶.۵ سال یکبار به گرد خورشید در گردش است و احتمالا از کمربند سیارکی کویپر (Kuiper) در ورای سیاره نپتون منشا گرفته است.»

چگونگی شناسایی 67P

عتیقی با اشاره به جزئیات ظاهری دنباله‌دار 67P می‌گوید: «این دنباله‌دار با قدر ظاهری ۱۲ این شب‌ها می‌درخشد و به‌مرور درخشان‌تر شده و تا قدر نزدیک به ۹ در کمترین فاصله با زمین درخشان خواهد شد. این دنباله‌دار طی این شب‌ها با تلسکوپ‌های آماتوری قابل دیدن است و در کمترین فاصله با زمین حتی با دوربین‌های دوچشمی‌ نجومی امکان مشاهده آن وجود دارد.» البته وی تاکید کرد: «امکان رصد دنباله‌دار 67P با چشم غیرمسلح حتی در کمترین فاصله با زمین وجود نخواهد داشت.»

هسته دنباله‌دار 67P و فوران جت بخار از آن