ایلان ماسک، پیروز شکایت جف بزوس علیه ناسا

0 136

شکایت شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) در مورد توافق ۲.۹ میلیارد دلاری ناسا با شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) برای توسعه فرودگر قمری در پروژه بازگشت به ماه این سازمان موسوم به آرتمیس (Artemis) توسط یک قاضی فدرال رد شد. در نتیجه جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیرعامل بلو اوریجین، در رقابت با ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، شکست خورد و نتوانست این قرارداد را به‌دست آورد.

علت این رای و استدلال‌های قاضی افشا نشده و ممکن است در جریان برگزاری جلسه‌ای طی ماه آینده میلادی برای اعمال برخی اصلاحات پیشنهادی در این حکم بیان شود. ناسا نیز پس از صدور حکم اعلام کرد در اسرع وقت همکاری با اسپیس‌ایکس را در مورد قرارداد فرودگر ماه از سر خواهد گرفت.

آوریل سال جاری میلادی ناسا اعلام کرده بود اسپیس‌ایکس در قرارداد ساخت سطح‌نشین ماه برای این آژانس فضایی در برنامه آرتمیس برنده شده است. مدتی بعد و به‌دنبال شکایت بلو اوریجین از آژانس فضایی آمریکا، کمیته مجلس سنای ایالات متحده از ناسا خواست علاوه‌بر اسپیس‌ایکس شرکت دیگری را نیز برای ساخت سطح‌نشین ماه انتخاب کند.

چنین امری ظاهرا بلو اوریجین را به موفقیت در به‌دست‌ آوردن این توافق امیدوار کرده بود، اما در نهایت این کشمکش‌ها به‌نفع ایلان ماسک تمام شد. گفتنی است ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ پروژه آرتمیس را اجرا کرده و طی آن اولین زن را نیز به ماه اعزام کند.

منبع mehrnews espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61402
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها