توسعه ایستگاه فضایی تجاری در مدار زمین

0 207

سه شرکت آمریکایی قصد دارند یک ایستگاه فضایی تجاری با امکان استقرار خدمه به‌صورت دائمی را در مدار زمین تاسیس کنند. شرکت‌های لاکهید مارتین (Lockheed Martin)، نانورکس (Nanoracks)ّ و وویجر اسپیس (Voyager Space) این ایستگاه را تا سال ۲۰۲۷ توسعه خواهند داد و در اختیار دولت ایالات متحده و بخش خصوصی قرار می‌دهند.

ایستگاه مذکور با نام استارلب (Starlab) از یک ماژول و یک محل اتصال تشکیل می‌شود و مجموعا ۳۴۰ متر مکعب حجم دارد. استارلب که ماژول آن قابلیت جمع‌شوندگی دارد، نیروی خود را توسط چهار آرایه خورشیدی با توان تولید کلی ۶۰ کیلووات تامین خواهد کرد و امکان اقامت ۴ خدمه به‌طور مداوم به‌علاوه گردشگران را فراهم می‌کند. این ایستگاه مجهز به سامانه کنترل محیط و پشتیبانی از حیات (ECLSS سرواژه Environmental Control and Life Support System) و بازوی رباتیک برای هدایت فضاپیماها و آزمایش‌های خارج از ایستگاه خواهد بود.

ایستگاه فضایی تجاری

ایستگاه فضایی تجاری استارلب

ایستگاه فضایی تجاری استارلب برای انجام طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها از جمله پروژه‌های علمی و تحقیقاتی، برنامه‌های مرتبط با رشد گیاهان در فضا، آموزش فضانوردان و گردشگری استفاده خواهد شد. نانورکس هدایت ساخت این ایستگاه را برعهده خواهد داشت و وویجر اسپیس به امور تجاری روند توسعه آن می‌پردازد. لاکهید مارتین نیز بخش‌های مختلف آن را می‌سازد و در مدار زمین عملیاتی می‌کند.

مطابق پیش‌بینی‌ها عمر ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ به‌پایان می‌رسد و ازاین‌رو آمریکا در صدد توسعه ایستگاه‌های تجاری توسط شرکت‌های خصوصی است. گفتنی است شرکت‌های آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) و بوئینگ (Boeing) نیز اخیرا اعلام کرده‌اند به پروژه ساخت ایستگاه فضایی توریستی اوربیتال ریف (Orbital Reef) می‌پیوندند؛ ایستگاهی که طرح توسعه آن ابتدا توسط دیگر شرکت آمریکایی به‌نام سیرا نوادا (Sierra Nevada Corporation) ارائه شد.

در همین رابطه بخوانید:

تاسیس ایستگاه فضایی توریستی در مدار زمین

منبع newatlas
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61155
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها