ضربه سهمگینی که جو یک دنیای بیگانه را نابود کرد

اخترشناسان شواهدی از برخوردی سهمگین را در یک منظومه ستاره‌ای نزدیک مشاهده کرده‌اند که در این برخورد جرم کوچکتر نابود شده و جرم بزرگتر آسیب جدی دیده است. ستاره بزرگتر با نام HD 172555 با حدود ۲۳ میلیون سال سن، تنها ۹۵ سال نوری از زمین فاصله دارد. تایانا اشنایدرمن (Tajana Schneiderman)، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشجوی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا، در‌این‌باره می‌گوید: «این اولین بار است ما پدیده‌ای را شناسایی کرده‌ایم که طی آن، جو یک قرص پیش‌سیاره‌ای در اثر یک ضربه بزرگ متلاشی می‌شود.»

تیم تحقیقاتی شامل محققان موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه ملی ایرلند گالوی (National University of Ireland Galway)، دانشگاه کمبریج (Cambridge University) انگلیس و برخی دانشگاه‌ها و موسسه‌های دیگر تشخیص داده‌اند این برخورد حداقل ۲۰۰ هزار سال پیش و با سرعتی در حدود ۱۰ کیلومتر در ثانیه بین یک سیاره سنگی تقریبا به‌اندازه زمین و یک جرم کوچکتر حداقل به‌اندازه قمر زمین رخ داده است. آن‌ها همچنین تخمین زدند این برخورد با چنین سرعت بالایی احتمالا بخشی از جو آن سیاره بزرگتر را از بین برده است.

نابودی جو دنیایی بیگانه

ستاره‌شناسان برای نتیجه‌گیری همچنین از داده‌های رصدخانه آلما (ALMA) در شیلی کمک گرفتند که شامل ۶۶ تلسکوپ رادیویی است و فاصله آن‌ها را می‌توان برای افزایش یا کاهش وضوح تصاویر تنظیم کرد. این تیم همچنین داده‌های بایگانی شده عمومی رصدخانه آلما را مورد ارزیابی قرار داد و نشانه‌هایی از مونوکسید کربن را در اطراف ستاره‌های نزدیک جستجو کرد.

منبع isna wikipedia