کهکشان همنوع‌خوار راه شیری در حال بلعیدن یک کهکشان همنوع‌خوار است!

گروهی از ستاره‌شناسان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد کهکشان همنوع‌خوار راه‌ شیری اکنون در مرحله بلعیدن کهکشان همنوع‌خوار کروی کوتوله قوس (Sagittarius Dwarf Spheroidal) و کهکشان‌های ابر ماژلانی بزرگ (Large Magellanic Cloud) و ابر ماژلانی کوچک (Small Magellanic Cloud) قرار دارد. به‌گفته محققان دانشگاه بولونیا (University of Bologna) ایتالیا این کشف به‌طور خاص با مشاهده و بررسی خوشه کهکشانی کروی NGC 2005 انجام گرفت که یکی از ۶۰ خوشه کیهانی شناخته‌شده در ابر ماژلانی بزرگ است.

نتیجه‌گیری محققان در مورد کهکشان همنوع‌خوار

ستاره‌شناسان دریافتند نسبت فراوانی مواد شیمیایی در این خوشه کروی کمتر از سایر خوشه‌های یافت‌شده در ابر ماژلانی بزرگ است. بر‌این‌اساس آن‌ها تصمیم گرفتند شبیه‌سازی‌هایی انجام دهند تا بفهمند چگونه این خوشه کهکشانی به ابر ماژلانی بزرگ راه یافته است. این شبیه‌سازی‌ها نشان داد به‌احتمال زیاد ابر ماژلانی بزرگ یک کهکشان اقماری را بلعیده است و خوشه کهکشانی NGC 2005 تنها بازمانده آن کهکشان باستانی است.

کهکشان اقماری کهکشانی است که به صورت مداری گرد یک کهکشان بزرگ می‌چرخد؛ گردشی که بر اثر کشش گرانشی اتفاق می‌افتد. در یک جفت کهکشان که حالت مداری دارند اگر یکی بسیار بزرگ‌تر از دیگری باشد، کهکشان بزرگ‌تر کهکشان اصلی و دومی اقماری نامیده می‌شود.

کهکشان همنوع‌خوار, بلعیدن یک کهکشان همنوع‌خوار
(کهکشان همنوع‌خوار)

محققان افزودند یافته‌های آن‌ها از پیش‌بینی مربوط به فرآیند تشکیل کهکشان‌ها پشتیبانی می‌کند و راه‌هایی جدید برای کاوش تاریخچه کهکشان‌های دیگر به‌وسیله مواد شیمیایی خوشه‌های کیهانی کروی فراهم می‌آورد. همچنین در تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ نیز مشخص شده بود احتمال بلعیده شدن کهکشان راه‌ شیری توسط کهکشان همنوع‌خوار آندرومدا (Andromeda) وجود دارد، اما جای نگرانی نیست، زیرا این اتفاق تا ۴ میلیارد سال آینده رخ نمی‌دهد. بااین‌حال این یافته‌ها نشان می‌دهد جهان دائما در حال تکامل است و کهکشان‌ها به‌طور مداوم یکدیگر را می‌بلعند.

میخائیلو