چالش ناسا برای نسل بعدی غذاهای فضایی

0 160

ناسا طی چالشی از سازمان‌ها و افراد جامعه دعوت کرده است تا ایده‌هایشان در مورد تولید غذاهای فضایی برای فضانوردان را به‌اشتراک بگذارند. آژانس فضایی آمریکا در غالب این چالش با نام «غذای فضای عمیق» (Deep Space Food) از آشپزها، مشاغل کوچک و دانش‌آموزان خواسته است تا ایده‌های خود را در مورد نحوه تغذیه فضانوردان در ماموریت‌های فضایی ارائه داده و در صورت برنده شدن جایزه ۲۵ هزار دلاری دریافت کنند.

ایده‌های غذاهای فضایی

برخی از ایده‌های برگزیده این چالش شامل این موارد می‌شوند؛ رشد ریزجلبک در فضا، خشک کردن آن‌ها و استفاده به‌عنوان اسنک‌های ترد، تولید غذا از سلول حشرات به‌جای استفاده از گوشت، ایجاد یک سامانه همزیستی از جلبک، مخمر، قارچ و گیاهانی که در خاک مصنوعی چاپ سه‌بعدی‌شده رشد می‌کنند، سامانه فتوسنتز مصنوعی و سامانه‌ای که از پلاستیک و ضایعات زیستی به‌عنوان منبع کربن برای تولید محصول استفاده می‌کنند.

غذاهای فضایی, نسل بعدی غذاهای فضایی, غذاهای فضایی چیست
غذاهای فضایی

اگرچه برخی از این ایده‌ها عجیب و ناخوشایند به‌نظر می‌رسند، اما استفاده از منابع غذایی گوناگون برای حفظ سلامت روانی و جسمی فضانوردان در ماموریت‌های طولانی اهمیت زیادی دارد. قابلیت تولید غذا و غذاهای غیرمعمول نه‌تنها برای فضانوردان مفید است، بلکه با افزایش چالش‌های زیست محیطی که نیازمند رویکردهای جدید در زمینه کشاورزی است، می‌تواند برای همه‌ انسان‌ها در زمین نیز مفید باشد.

همچنین به‌گفته روبین گاتنز (Robyn Gatens)، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی و داور این چالش، چنین غذاهایی برای سیاره زمین نیز مفید هستند و ایده‌های آن می‌تواند راه‌هایی جدیدی برای تولید غذا در سراسر جهان و در مناطقی که منابع کمی دارند، ارائه دهد.

در همین رابطه بخوانید:

فضانوردان تربچه فضایی می‌خورند!

یخچال مخصوص ماموریت‌های فضایی ساخته می‌شود

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال صرف غذا

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60950
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها