خطر تشعشعات فضای عمیق بر مغز مردان فضانورد

دانشمندان طی مطالعه‌ای نشان دادند موش‌های نر در معرض تشعشعات فضای عمیق مشابه با تشعشعاتی که انسان‌ها در ماموریت‌های فضایی طولانی در معرض آن قرار می‌گیرند، در یادگیری و درک محیطی دچار مشکل می‌شوند. محققان دراین‌راستا چندین آزمایش را برای ارزیابی توانایی یادگیری فضایی (Spatial Learning) موش‌ها پس از قرار گرفتن در معرض تشعشعات فضای عمیق انجام دادند.

فضانوردان در فضا چگونه نفس می کشند ؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطلب جالب را نیز بخوانید.

روند آزمایش تاثیر تشعشعات فضای عمیق

در یکی از این آزمایش‌ها پژوهشگران به موش‌ها یاد دادند سکویی را پیدا کنند که در زیر آب مات و کدر پنهان شده بود. برای انجام این کار موش‌ها باید به دستورالعمل‌های محققان که قبل از قرار گرفتن در معرض تابش کیهانی به آن‌ها آموزش داده شده بود، تکیه می‌کردند. طبق نتایج به‌دست‌آمده موش‌های نر نسبت به گروهی که در معرض اشعه قرار نگرفته بودند، اشتباه‌های بیشتری انجام دادند، اما موش‌های ماده این چنین نبودند.

محققان همچنین دریافتند یک رژیم غذایی که برای از بین بردن میکروگلیا (Microglia)، سلول‌های ایمنی در مغز، طراحی شده است، از اختلال در یادگیری فضایی جلوگیری می‌کند. سوزانا روسی (Susanna Rosi)، محقق دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (University of California, San Francisco) آمریکا، بیان می‌کند: «این تحقیق در راستای سایر تحقیقات نشان می‌دهد باید به اثرات تابش فضای عمیق بر فضانوردان توجه کرد.»

تشعشعات فضای عمیق, خطر تشعشعات فضای عمیق, خطر تشعشعات فضای عمیق برای فضانوردان

در نهایت محققان توانستند یک نشانگر زیستی مرتبط با موش‌ها را شناسایی کنند که بیشتر در معرض تابش اشعه قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند برای ارزیابی اینکه کدام فضانوردان بیشتر دچار عواقب قرار گرفتن در معرض تابش می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرد.