درخواست ناسا برای ساخت حامل فضایی SLS با نصف قیمت

0 134

ناسا از شرکت‌های خصوصی درخواست کرد حامل فضایی ۲۰ میلیارد دلاری SLS (سرواژه Space Launch System) را که قرار است در برنامه بازگشت به ماه این سازمان موسوم به آرتمیس (Artemis) از آن استفاده شود، با نصف قیمت بسازند. این سازمان در راستای برون‌سپاری مشکلات مالی خود از شرکت‌های هوافضای ایالات متحده دعوت کرده است تا به آژانس فضایی آمریکا کمک کنند علاوه‌بر حامل فضایی SLS، تمام سامانه‌های زمینی خود را به حداکثر کارآیی و پایداری برسانند.

ناسا از شرکت‌های مذکور می‌خواهد راهی برای ساخت حامل فضایی SLS با ۵۰ درصد قیمتی که شرکت بوئینگ پیشنهاد داده است، پیدا کنند و با یک درخواست رسمی به حمایت از پرتاب‌های سازمان مذکور تا دهه ۲۰۵۰ ادامه دهند. گفتنی است زمانی که حامل فضایی SLS در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، تقریبا هزینه توسعه آن ۱۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود، اما دولت آمریکا اعلام کرد پرتاب این حامل سالانه ۲ میلیارد دلار هزینه دارد و تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای آن خرج کرده است.

حامل فضایی SLS, موشک فضایی SLS, پرتاب حامل فضایی SLS

حامل فضایی SLS قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شود، اما طبق اعلام ناسا این سازمان می‌خواهد به پرتاب حامل فضایی مذکور برای مدت ۳۰ سال یا بیشتر ادامه دهد. آژانس فضایی آمریکا تصمیم دارد این حامل به یک سامانه پایدار و مقرون‌‌به‌‌صرفه برای جابه‌جایی انسان‌ها و محموله‌های بزرگ به مقاصد ماه و اعماق فضا تبدیل شود.

حامل فضایی SLS

حامل فضایی دو مرحله‌ای SLS ناسا که قرار است برای اکتشاف فضای عمیق از جمله در برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) و سپس اعزام انسان به مریخ از آن استفاده شود، با طول کلی ۱۱۱.۲۵ متر، قابلیت حمل ۱۳۰ تن محموله به مدار لئو را دارد. قطر مراحل اول و دوم این حامل به‌ترتیب ۸.۴ متر و ۵ متر است و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

زمان احتراق مرحله اول آن ۴۸۰ ثانیه بوده و می‌تواند ۷۴۴۰ کیلونیوتن نیروی رانش تولید کند. ناسا برای توسعه حامل فضایی مذکور تاکنون حدود ۲۰ میلیارد دلار بودجه صرف کرده است و پیش‌بینی می‌شود هر بار پرتاب SLS تقریبا ۲ میلیارد دلار هزینه دربرداشته باشد.

در همین رابطه بخوانید:

تصاویر آماده‌سازی حامل فضایی SLS ناسا برای انجام آزمایش‌های پیش از پرتاب

حامل فضایی SLS ناسا احتمالا تا سال ۲۰۲۲ پرتاب نخواهد شد

آزمایش موفق احتراق موتورهای حامل فضایی غول‌پیکر SLS ناسا+فیلم

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60887
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها