سالی که گذشت از نگاه اسپاش؛ فراز و فرودهای بخش فضایی ایران (۵)

0 522

بخش فضایی ایران طی سالی که گذشت فراز و فرودهای بسیاری داشت که مهمترین آن تغییر مدیریت سازمان فضایی ایران و منصوب شدن مرتضی براری به جای محسن بهرامی بود. مرتضی براری با دیدگاهی مبتنی بر توسعه اقتصاد فضایی وارد شده و تلاش دارد تا بخش خصوصی را در این حوزه فعال کند.  پایگاه تحلیلی خبری اسپاش تلاش کرد تا   آخرین اخبار و تحلیل‌ها  درباره بخش فضایی ایران  را به اطلاع مخاطبین خود برساند. در ادامه مروری داریم بر خلاصه مهمترین خبرهای منتشر شده توسط اسپاش در این زمینه  طی سال ۹۶. با کلیک بر روی عنوان خبر می‌توانید درباره آن  بیشتر بخوانید. استفاده از تصاویر تولید شده در اسپاش با ذکر عنوان اسپاش مانعی ندارد.

تشریح اعتبارات بخش فضا در لایحه بودجه سال97

سازمان فضایی ایران در مورد خبر مربوط به
«حذف بخشی از اعتبارات فضایی در لایحه بودجه ۹۷ / به ماهواره‌های بومی
بودجه تعلق نگرفت» که از سوی خبرگزاری مهر با استناد به گزارش مرکز
پژوهش‌های مجلس منتشرشده است، توضیح داد.

سازمان فضایی ایران اعلام کرد: «در آغاز هر برنامه توسعه پنج‌ساله،
دستگاه‌های اجرایی مکلف به بازنگری و ساماندهی برنامه‌ها و طرح‌های خود
منطبق با اهداف و احکام پیش‌بینی‌شده در برنامه هستند و از سوی دیگر تدوین
لایحه بودجه سال آتی با رویکرد بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تدوین‌شده است.»
لذا مقایسه بند به بند جداول مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و لایحه بودجه
سال ۱۳۹۷ عملاً منطقی نیست که مشروح آن در ادامه آمده است:

«در سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه
کشور در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری (به‌ویژه سیاست‌های
کلی برنامه ششم و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) و قانون برنامه ششم توسعه
کشور، ساماندهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش ارتباطات و فناوری
اطلاعات در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و نتایج
آن با رویکرد یکپارچگی و همگرایی برنامه‌های مجموعه وزارت و هم‌راستا با
نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در قالب برنامه‌ها، فعالیت‌ها، طرح‌ها و
پروژه‌های جدید در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ منعکس‌شده است.»

ازاین‌رو تمامی فعالیت‌های هزینه‌ای و تملک مرتبط با بخش ارتباطات و فناوری
اطلاعات در قالب سه برنامه شامل «توسعه زیرساخت‌های بخش ICT »،  «توسعه
کاربردها و خدمات بخشی ICT » و «توسعه فناوری‌های بخش ICT » طرح‌ریزی‌شده
است……

چرخه اقتصاد فضایی باید در دانشگاه‌ها ایجاد شود

مرتضی براری در دیدار با رئیس پژوهشگاه فضایی، خواستار گسترش تعاملات بین
المللی در حوزه صادرات و ارائه خدمات در عرصه علم و فناوری فضایی شد. وی با
بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که به فناوری فضایی دست یافته است،
گفت:«باید از این توانایی در ارائه خدمات و اقتصاد فضا نیز استفاده کرد».
وی ادامه داد:«چرخه فناوری فضایی و اقتصاد فضایی باید مکمل هم باشند و
تجاری‌سازی دستاوردهای فضایی، یکی از اولویت‌های ما در این عرصه است».
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی را برای حضور در
عرصه فضا تشویق کنیم، افزود:«سازمان فضایی درصدد اخذ مجوز برای حضور
اپراتورهای ماهواره ای سنجشی در کشور است».
براری افزود:«از نظر ما، سازمان فضایی یک سازمان حاکمیتی است که باید توجه
حداکثری به چرخه فناوری داشته باشد و تا حد امکان، از تصدی گری پرهیز کند
که در این راستا کار مطالعاتی در دست اجرا است»…..

مدیران ناآگاه، بزرگترین مانع بر سر راه توسعه خدمات سنجش از دور

 استفاده از فناوری سنجش از دور در ایران
از سال 1351 یعنی همزمان با پرتاب اولین ماهواره منابع زمینی (لندست 1)
آغاز و به صورت طرحی تحت عنوان “طرح استفاده از ماهواره” در سازمان برنامه و
بودجه کشورمان پیگیری شد.
در گذر تمامی این سال‌ها ایران علی رغم داشتن سابقه‌ای بیش از چند دهه
فعالیت در زمینه خدمات  سنجش از دور و با داشتن استعداد کافی در این حوزه
هنوز نتوانسته آن‌گونه که شایسته است از این خدمات استفاده کند.
در این رابطه سید یاسر محسنی، مدیرعامل موسسه از دور بصیر در گفت‌وگو با
پایگاه خبری تحلیلی اسپاش گفت:«بزرگترین مانع، آگاهی نداشتن مدیران کشور به
خدمات حاصل از سنجش از دور است».
وی در ادامه افزود:«در حقیقت کارشناسان فعال در حوزه سنجش از راه دور موظف
هستند که  این آگاهی را به مدیران و مسئولان مربوطه بدهند».
محسنی نبود ماهواره بومی در کشور را از دیگر دلایل رشد نیافتگی  خدمات حاصل
از سنجش از دور در کشورمان عنوان کرد و اظهار داشت:«تازمانی که کشورمان
مالکیت ماهواره‌ای را در اختیار نداشته باشد، نمی‌تواند در حوزه ارائه
خدمات ماهواره‌ای توسعه پیدا کند، زیرا ب با توجه به مشکلات موجود در تأمین
داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای از سایر کشورها، مدیران چندان تمایلی به
توسعه این حوزه نخواهند داشت».
وی ادامه داد:«تمامی فعالان این حوزه باید عزم خود را برای توسعه این بخش،
جزم کنند همچنین کارشناسان سازمان فضایی باید نسبت به  فناوری‌های نو دید
بهتری داشته  و از اجرای کارهای پژوهشی حمایت کنند تا توانمندی‌ها به اثبات
رسیده و کم‌کم کاربردی شود»…….

در صنعت هوافضا نباید فقط به دنبال پرتاب ماهواره بود

معاون پژوهشی دانشگاه صنعی امیرکبیر با اشاره به کاربردهای فراوان صنعت
هوافضا گفت:«در این صنعت نباید فقط به فکر پرتاب ماهواره بود و می‌توان به
خدمات فراوان ناشی از داده‌های این صنعت توجه کرد».
دکتر حسین حسینی تودشکی عصر چهارشنبه در اولین رویداد ایده پردازی هوافضای
انجمن علمی دانشکده هوافضا ایرآپ افزود:«هرچه مشتری‌های نوآوران و
کارآفرینان سازمان‌های بزرگ‌تر باشند، عامل خطر در پذیرش آن نوآوری بالاتر
می‌رود و هر چقدر مردم مخاطب نوآوری باشند خطر کمتری خواهد داشت».
وی ادامه داد:«در حوزه هوافضا می‌توان از داده‌های موجود سازمان فضایی به
خوبی استفاده کرد و نرم افزارهای موبایلی ساخت که نیاز مردم را در حوزه‌های
مختلف هواشناسی و محیط زیست تامین کند».
عضو هیات علمی دانشاه امیر کبیر همچنین بااشاره به بحث نوآوری در دانشگاه
های نسل سوم بیان کرد:«ماموریت این دانشگاه‌ها فقط پرداختن به تولید ثروت
از علم نیست بلکه در کنار دیگر فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی نیز
باید به کارآفرینی بپردازند».
حسینی تودشکی تاکید کرد:«پژوهش‌های کاربردی از جنس نیازهای روز مردم است
اما همچنین باید به پژوهش‌هایی توجه شود که نیازهای آینده را تامین کند».
معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر عنوان داشت:«اگر به این کلان روندها توجه
نکنیم به خصوص در زمانی که مشکلات اقتصادی افزایش می‌یابد یقینا در
حوزه‌های مختلف انرژی، سلامت و ایمنی دچار مشکل خواهیم شد»……..

 

آیا فناوری فضایی ایران از کما خارج می شود؟

برنامه گفتگو محور و چالشی ثریابا موضوع «بررسی آینده صنعت فضایی ایران»
چندی پیش به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.  در این برنامه با حضور مرتضی
براری، رئیس سازمان فضایی ایران، و ارتباط زنده با محمد مهدی‌نژاد نوری،
استاد دانشگاه و مشاور ستاد نقشه جامع علمی کشور، و ارائه نوید مقصودی،
کارشناس ارشد هوا فضا، محسن مقصودی، مجری ـ کارشناس و داریوش چیوایی، مجری
دوم، به این دستاورد مهم انقلاب اسلامی ایران و آخرین وضعیت آن پرداخته شد.
در ابتدای برنامه، مقصودی پرسید چرا سه سال است که در روز فناوری
فضایی خبر خوشی از پرتاب ماهواره‌ها یا کاوشگرها نمی‌شنویم در حالی‌که قبلا
ًمردم عادت داشتند در این روز خبر خوش فضایی بشنوند. علت این رکود سنگین
چیست؟

 براری با اشاره به  برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران گفت:«ما برنامه ده
ساله‌ای را در این باره طی کرده‌ایم و هدفمان این بود جزو معدود کشورهای
دارای چرخه کامل فناوری فضایی شویم که این هدف محقق شده است. بخش دوم
برنامه این بود که عضو باشگاه کشورهای دارای فناوری فضایی شویم.
در ده سال گذشته توانستیم نیروی متخصص در این عرصه را تربیت کنیم و رتبه
اول علمی منطقه و جایگاه پانزدهم علمی دنیا را به دست آوریم. در ده سال
اخیر نهادسازی، توسعه زیرساخت‌ها و آزمایشگاه‌ها و فناوری انجام شده است و
فناوری‌های زیادی محقق شده‌اند».
رئیس سازمان فضایی کشور پیرامون نوع ماهواره‌ها توضیح داد:«در ده سال اول
سطح ماهواره‌هایمان بیشتر آزمایشگاهی و تحقیقاتی و در ده سال دوم مهم‌ترین
هدفمان گذر از ماهواره‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی به ماهواره‌های عملیاتی و
در مدار عملیاتی بوده است. تلاشمان این است که از مدار ۲۵۰کیلومتری به
مدار ۵۰۰الی ۱۰۰۰کیلومتری برسیم»…….

خطر قطع پخش ماهواره صداوسیما را به سمت شبکه‌های اجتماعی سوق می‌دهد

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در خبری
اظهار کرد که تهدید اعمال تحریم و قطع شبکه‌های ایرانی روی ماهواره‌ها موجب
شده تا این سازمان حرکت خود را جهت فعالیت شبکه‌های برون مرزی در شبکه‌های
اجتماعی تسریع بخشد. پیمان جبلی به فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی در فضای
مجازی اشاره کرد و گفت:«اخیراً دولت آمریکا تهدیدهایی را برای اعمال تحریم
بر صداوسیما و برداشتن شبکه‌های برون‌مرزی ما مطرح کرد که باعث شد حرکت خود
را سرعت ببخشیم. فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی ما به‌ویژه شبکه‌های
بین‌المللی خبری مانند هیسپان تی‌وی، پرس تی‌وی و العالم در شبکه‌های
اجتماعی و فضای مجازی قابل‌قبول است اما کافی نیست؛ برای مثال شبکه العالم
بیش از هفت میلیون فالوور در فیس‌بوک دارد یا شبکه هیسپان تی‌وی حدود ۴۰۰
خورده‌ای فالوور در یوتیوب دارد؛ البته این تعداد پایدار نیستند یعنی ممکن
است ما را دچار مشکل و چالش کنند».

او با اشاره به تفاوت شیوه تولید محتوا در
شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد:«شیوه تولید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی
که کاملاً با تولید بر روی برودکست (broadcast) و ماهواره تفاوت دارد را
به‌تدریج آموزش خواهیم داد و کارگاه‌های آموزشی برای همکارانمان برگزار
کرده‌ایم. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم توجه و پشتیبانی سازمان
صداوسیما و معاونت برون‌مرزی را بیش از اینکه بر حوزه برودکست باشد، بر روی
برودبند (broadband) ببریم و ازلحاظ بودجه، امکانات، پشتیبانی و نیروی
انسانی بتوانیم بخش تولید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را تقویت
کنیم»…….

 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6086
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها