بحران جذب جوانان در صنعت فضایی

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا توسط موسسه دلویت (Deloitte Consulting) انجام گرفته، ناتوانی صنعت فضایی در جذب متخصصین جوان باعث شده که نسبت جذب نیروی کار به از دست دادن آن، کمتر شود.
جف متیوز (Jeff Matthews)، یکی از کارشناسان این موسسه میگوید: «طبق تحقیقاتی که ما در مورد برنامههای فضایی دولتی آمریکا و بازار تجاری فضایی انجام دادهایم، میانگین سن کارکنان بخش فضایی رو به افزایش است.» وی افزود: «با کهولت سن و دلایل دیگری که موجب خروج افراد از صنعت فضایی میشود، پر کردن جای خالی نیروهای بازنشسته با سرعت مناسب انجام نمیگیرد. خصوصا با توجه به رقابتی که توسط غولهای فناوری همچون گوگل، فیسبوک و اپل در جذب نیروی جوان وجود دارد.»
حتی با موفقیت شرکتهایی همچون اسپیس ایکس، ویرجین اوربیت (Virgin Orbit)، و راکتلب که توجه کارشناسان جوان را به خود جلب کردهاند، صنعت فضایی آمریکا همچنان در جذب جوانان مشکل دارد. طبق مطالعهای که در سال 2016 انجام شد، در کل جهان حدودا 67 درصد نیروی جوانی که جذب صنایع فضایی و ماهواره میشوند، طی کمتر از 5 سال موقعیت کاری خود را ترک میکنند.
کای سیرز (Kay Sears) نایب رییس توسعه کسب و کار و راهبرد بخش سامانههای فضایی شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) میگوید: «ما باید برای جذب مهندسینی که از دانشگاه فارغالتحصیل میشوند، عرصه فعالیتهای فضایی را جذابتر نشان دهیم! با وجود اینکه همه میدانیم این صنعت به اندازه کافی جذاب هست، اما این موضوع را به اندازه کافی به نسل جوان گوشزد نکردهایم که موجب جذب آنها شویم.»
سیرز همچنین به مشکل جذب بانوان مهندس اشاره کرد و گفت به دلیل اینکه فضای کار عمدتا شکل مردانه به خود گرفته، جذب مهندسین با استعداد از میان زنان تحصیلکرده به سختی انجام میگیرد. طبق گفته وی تنها 18 درصد از بانوان دانشجوی مهندسی هوافضا به صنعت وارد میشوند.
مشکل جذب جوانان به اعتقاد ناتان کنتز (Nathan Kundtz)، مدیر و موسس شرکت کایمتا (Kymeta) در بخش ساخت ماهواره از بخشهای دیگر صنعت فضایی جدیتر است. این شرکت که در زمینه ساخت آنتنهای ماهوارهای فعالیت میکند، در زمینه جذب نیروی کار، با چالشهایی بزرگ مواجه شده است. کنتز میگوید: «ما در جذب جوانان و استخدام آنها مشکلی نداریم؛ اما مهندسین کامپیوتر حقوق بسیار بیشتری نسبت به مهندسین هوافضا دریافت میکنند و این شکاف، حتی در مقیاس جهانی باعث بروز نارضایتیهایی شده است.»
از نظر متیوز اگر مشکلات جذب نیروی جوان در صنعت فضایی هرچه زودتر حل نشود، اختلاف سنی بین نیروی کار جدید و قدیمی شرکتهای فضایی در آینده بیشتر شده و تفاوت مهارتهای دو نسل باعث میشود که محافظت و نگهداری سامانههای قدیمی این صنعت با مشکل مواجه شود.