ماهواره‌بر تجاری چین یک ماهواره سنجشی را به مدار زمین منتقل کرد

0 92

چین ماهواره دیگری از منظومه ماهواره‌ای سنجشی جیلین-۱ (Jilin-1) را به‌وسیله ماهواره‌بر تجاری کوآیژو-۱آ (Kuaizhou-1A) به مدار زمین فرستاد. این عملیات روز چهارشنبه ۲۷اکتبر (۵آبان) ساعت ۰۶:۱۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام گرفت و طی آن چهارمین ماهواره سری جیلین-۱ با نام کامل Jilin-1 High Resolution-02F به فضا پرتاب شد.

ماهواره‌های جیلین-۱ را شرکت چانگ گوانگ (.Chang Guang Satellite Technology Co. Ltd) برای شرکت بیلی‌بیلی (.Bilibili Inc) ساخته‌ است. این ماهواره‌ها قادر به تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با قدرت تفکیک مکانی ۰.۷۵ متر و تصویربرداری چند طیفی با قدرت تفکیک مکانی ۳ متر هستند. دو ماهواره اول از این سری سال ۲۰۱۹ و ماهواره سوم نیز طی سال جاری میلادی به فضا پرتاب شدند و در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفتند.

ماهواره جیلین-۱
نمای اولین ماهواره سری جیلین-۱

منظومه جیلین-۱ اولین سری ماهواره‌های رصد زمین چین به‌شمار می‌روند که از آن‌ها برای مقاصد تجاری استفاده می‌شود. ماموریت این ماهواره‌ها پایش بلایا و کمک به امدادرسانی در هنگام وقوع چنین اتفاق‌هایی عنوان شده است.

ماهواره‌بر تجاری کوآیژو

کوآیژو یک ماهواره‌بر تجاری چهار مرحله‌ای بوده که سه مرحله اولش از سوخت جامد و مرحله چهارم آن از سوخت مایع بهره می‌برند. ماهواره‌بر مذکور را شرکت چینی اکس‌پِیس (ExPace) زیرمجموعه شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (China Aerospace Science and Industry Corporation) ساخته است.

ماهواره‌بر تجاری کوایژو-۱آ
ماهواره‌بر تجاری کوایژو-۱آ

ماموریت پرتاب اولین نمونه‌های این ماهواره‌بر تجاری موسوم به کوآیژو-۱ و کوآیژو-۱آ از سال ۲۰۱۳ آغاز شد؛ ماهواره‌برهایی که قادر به حمل ۲۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین هستند. همچنین کوآیژو-۱۱ که نمونه بزرگتر آن‌‌ها به‌شمار می‌رود، با وزن برخاست بالغ بر ۷۰ تن قادر به حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. ماهواره‌برهای سری کوآیژو با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۵ بار به فضا پرتاب شده‌اند که دو مورد آن‌ها ناموفق بوده است.

در همین رابطه بخوانید:

چین در آخرین پرتاب سال ۲۰۲۰ خود یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره تحقیق و توسعه را در مدار قرار داد

منبع space.skyrocket rocketlaunch espash wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60643
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها