بالگرد مریخی ناسا برای چهاردمین بار به‌پرواز درآمد

0 31

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا پس از دو هفته و با وجود تغییر فصل و رقیق‌تر شدن جو مریخ، چهاردهمین پرواز خود را با موفقیت انجام داد. نبوغ در تلاش قبلی خود برای پرواز چهاردهم ناموفق بود و بررسی‌ها نشان داد بخش‌های مرتبط با کنترل پروانه‌های بالگرد دچار مشکل شده بودند.

چهاردهمین پرواز نبوغ در سیاره سرخ عملیاتی کوتاه بود که در میدان هوایی فعلی بالگرد انجام گرفت. با‌توجه‌به اینکه با تغییر فصل و گرم‌تر شدن هوا در این سیاره جو آن رقیق‌تر شده است، پره‌ها باید برای به‌پرواز درآوردن این ربات کوچک سریع‌تر بچرخند. بدین ترتیب یکی از اهداف این پرواز، آزمایش عملکرد پروانه‌ها در دور بالا بود.

نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود. بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند.

این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته است آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

در همین رابطه بخوانید:‌

بالگرد مریخ‌نورد ناسا برای اولین بار بر فراز سطح سیاره سرخ پرواز کرد

منبع digikala espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60566
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها