رصد مستقیم یک سیاره فراخورشیدی جوان

0 81

دانشمندان موفق شدند یک سیاره فراخورشیدی جوان با عمر فقط چند میلیون سال در فاصله ۴۰۰ میلیون سال نوری از زمین را به‌طور مستقیم رصد کنند. کشف یک سیاره فراخورشیدی موضوع عجیبی نیست و تاکنون هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده است، اما آنچه که این سیاره را منحصربه‌فرد می‌کند ثبت تصویری مستقیم از آن است. در حقیقت شانس رصد مستقیم یک سیاره بسیار کم است.

رصد سیاره فراخورشیدی جوان 2M0437b

محققان برای رصد سیاره مذکور به‌نام 2M0437b و به‌منظور برطرف کردن تاثیر اتمسفر زمین در مشاهده‌های خود از ابزارهای نوری ویژه بهره می‌گیرند، اما برای مطالعه این سیاره مجبور نخواهند بود از ستاره میزبان آن یا ترفندهای دیگر استفاده کنند.

اریک گایدوس (Eric Gaidos)، ستاره‌شناس دانشگاه هاوایی در مانوآ (University of Hawaiʻi at Mānoa) آمریکا می‌گوید: «با تجزیه‌وتحلیل نوری که از چنین سیاره‌هایی ساطع می‌شود می‌توانیم ترکیبات‌ آن‌ها و تا حدودی نحوه و محل شکل‌گیری این سیاره‌ها در صفحه‌های گازوغبار در اطراف ستاره میزبانشان را دریابیم.»

سیاره فراخورشیدی جوان
تصویر سیاره فراخورشیدی جوان 2M0437b

وی ادامه می‌دهد: «برخلاف ستاره‌ها، سیاره‌های فراخورشیدی بسیار کم‌نور و کوچک هستند و بنابراین رصد آن‌ها با تلسکوپ‌های کنونی به‌طور مستقیم کار آسانی نیست. بنابراین ما سیاره‌های فراخورشیدی را بر اساس اثری که بر ستاره میزبان می‌گذارند، تشخیص می‌دهیم. اگر سیاره فراخورشیدی از میان ما و ستاره خود عبور کند، می‌توانیم تغییراتی کم و مقطعی در نور ستاره میزبان مشاهده کنیم.»

این سیاره فراخورشیدی جوان اولین بار در سال ۲۰۱۸ با استفاده از تلسکوپ سوبارو (Subaru) در ایالت هاوایی آمریکا رصد شد که به‌مدت سه سال محققان ستاره میزبان آن را دنبال می‌کردند. مشاهده‌های آینده درباره این سیاره اطلاعات بیشتری درباره شیوه شکل‌گیری آن فراهم می‌کند.

در همین رابطه بخوانید:

نجوم چیست؟

منبع mehrnews isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60557
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها