آریان اسپیس دو ماهواره را برای لوکزامبورگ و فرانسه به فضا فرستاد

0 93

شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) یک ماهواره ارتباطاتی را برای لوکزامبورگ و یک ماهواره نظامی را برای فرانسه به‌وسیله ماهواره‌بر آریان-۵ (Ariane-5) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز یکشنبه ۲۴اکتبر (۲آبان) ساعت ۰۲:۱۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی انجام گرفت و طی آن ماهواره ارتباطاتی سِس-۱۷ (SES-17) و ماهواره نظامی کام‌ست-ان‌جی (Comsat-NG) به مدار ژئو منتقل شدند.

سِس-۱۷ یک ماهواره مخابراتی پربازده (HTS سرواژه High-throughput Satellite) باند Ka بوده که شرکت شرکت فرانسوی-ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) آن را برای شرکت لوکزامبورگی سِس اس‌.آ (.SES S.A) ساخته است. ماهواره‌های مخابراتی پربازده دسته‌ای از ماهواره‌های مخابراتی هستند که به‌ازای اختصاص طیف مداری یکسان حداقل ۲ و معمولا بیش از ۲۰ برابر ماهواره‌های مخابراتی متداول فعلی (FSS سرواژه Fixed Service Satellite) بازدهی دارند.

این ماهواره با وزنی بالغ‌بر ۶۴۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۱۵ سال، از باس ماهواره‌ای اسپیس‌باس-نئو-۲۰۰ (Spacebus-Neo-200) بهره می‌برد. سِس-۱۷ قابلیت ارائه تقریبا ۲۰۰ پرتوی نقطه‌ای (Spot Beam) را دارد که برای ایجاد پوشش در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، منطقه کارائیب و اقیانوس اطلس و عمدتا جهت ایجاد اتصال ماهواره‌ای در هواپیماها استفاده می‌شوند.

افزایش قابل‌توجه ظرفیت در ماهواره‌های مخابراتی پربازده از طریق یک فناوری استفاده مجدد فرکانس و پرتوی نقطه‌ای صورت می‌گیرد که استفاده چندباره از یک فرکانس موج را در چند پرتو نقطه‌ای متمرکز ممکن می‌سازد. این پرتوهای نقطه‌ای معمولا شعاع‌های چندصد کیلومتری دارند.

نمای ماهواره سِس-۱۷
نمای ماهواره سِس-۱۷

کام‌ست-ان‌جی نیز یک ماهواره مخابراتی است که با نام سیراکیوز-۴ (Syracuse-4) نیز شناخته می‌شود و با وزنی بالغ‌بر ۳۸۰۰ کیلوگرم، ۱۵ سال عمر طراحی دارد. ساخت این ماهواره نیز برعهده شرکت تالس آلنیا اسپیس بوده و اپراتوری آن را دولت فرانسه انجام می‌دهد. کام‌ست-ان‌جی دارای محموله‌هایی در باندهای Ka و X است و از باس ماهواره‌ای اسپیس‌باس-نئو-۱۰۰ (Spacebus-Neo-100) بهره می‌برد. قرار است ماهواره‌‌های دیگری نیز از این سری طی سال‌های آینده به فضا پرتاب شود.

نمای ماهواره کام‌ست-ان‌جی
نمای ماهواره کام‌ست-ان‌جی

آریان-۵ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای با طول کلی ۴۶ تا ۵۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۵.۴ متر است. این ماهواره‌بر ۷۷۷ تن وزن داشته و می‌تواند ۱۶ تن محموله را به مدار لئو منتقل کند. آریان-۵ با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۱۱ بار به فضا پرتاب شده که ۵ مورد آن ناموفق بوده است. اولین ماموریت ماهواره‌بر یادشده در سال ۱۹۹۶ انجام شد و هزینه هر بار پرتاب آن بین ۱۳۹ تا ۱۸۵ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

ماهواره‌های مخابراتی پربازده

منبع rocketlaunch space wikipedia space.skyrocket space.skyrocket.
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60501
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها