تاریخ انجام اولین ماموریت آرتمیس ناسا مشخص شد

0 143

ناسا اعلام کرد اولین ماموریت آرتمیس (Artemis) ۱۲فوریه (۲۳بهمن) سال آینده میلادی انجام می‌شود؛ ماموریتی بدون سرنشین که طی آن کپسول اوریون (Orion) به‌همراه یک آدمک مجهز به حسگر و همچنین شبیه‌سازهای اندام‌ها و استخوان‌های بدن انسان، برای مطالعه اثر شتاب، تابش و ارتعاش در طول سفر فضایی، به مدار ماه فرستاده می‌شود.

آژانس فضایی آمریکا قصد دارد با ماموریت آرتمیس، انسان از جمله یک زن را در سال ۲۰۲۴ به ماه بازگرداند. هم‌اکنون کپسول اوریون در بالای حامل فضایی SLS (سرواژه Space Launch System) نصب شده است و مجموعه آرتمیس-۱ در حالت نهایی برای آزمایش قرار دارد. آرتمیس-۱ به‌نوعی شرایط را اکتشافات فضایی عمیق انسان فراهم می‌کند و توانایی ناسا را برای حضور بشر در ماه و فراتر از آن قبل از اولین پرواز سرنشین‌دار به قمر زمین محک خواهد زد.

ماموریت آرتمیس
فضاپیمای اوریون در حال قرارگیری بر روی حامل فضایی SLS

ماموریت آرتمیس ناسا

ماموریت آرتمیس برنامه بین‌المللی بازگشت انسان به ماه به‌رهبری ناسا است که طی آن انسان از جمله اولین زن به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام می‌شوند. هدف از این ماموریت که به‌وسیله آژانس فضایی آمریکا، شرکت‌های خصوصی صنایع هوافضای این کشور و دیگر سازمان‌ها در حال اجراست، حضور دائم انسان و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کره ماه و در نهایت سفر به مریخ است.

این پروژه به‌دلیل اعزام اولین زن به کره ماه به‌نام الهه ماه در یونان (آرتمیس) نامگذاری شده است. ناسا در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ موفق شده بود با پروژه فضاپیماهای آپولو اولین انسان‌ها را روی سطح ماه فرود بیاورد.

حامل فضایی SLS ناسا

حامل فضایی دو مرحله‌ای SLS ناسا که قرار است برای اکتشاف فضای عمیق از جمله در ماموریت آرتمیس و سپس اعزام انسان به مریخ از آن استفاده شود، با طول کلی ۱۱۱.۲۵ متر، قابلیت حمل ۱۳۰ تن محموله به مدار لئو را دارد. قطر مراحل اول و دوم این حامل به‌ترتیب ۸.۴ متر و ۵ متر است و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

ماموریت آرتمیس
نمای حامل فضایی SLS

زمان احتراق مرحله اول آن ۴۸۰ ثانیه بوده و می‌تواند ۷۴۴۰ کیلونیوتن نیروی رانش تولید کند. ناسا برای توسعه حامل فضایی مذکور تاکنون حدود ۲۰ میلیارد دلار بودجه صرف کرده است و پیش‌بینی می‌شود هر بار پرتاب SLS تقریبا ۲ میلیارد دلار هزینه دربرداشته باشد.

کشورهای شرکت‌کننده در ماموریت آرتمیس

تاکنون علاوه‌بر ایالات متحده، کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، لوکزامبورگ، ایتالیا، بریتانیا، امارات، اوکراین، کره جنوبی، نیوزلند و برزیل با امضای توافقنامه آرتمیس به این برنامه پیوسته‌اند. توافقنامه آرتمیس در حقیقت شامل مجموعه‌ای از اصول جهت‌دهنده ماموریت آتی ناسا در ماه و ورای آن یعنی اعماق فضا تا مقاصدی همچون مریخ می‌شود. این دستورالعمل‌ها و تعهدها، موضوع‌هایی مانند شفافیت، انتشار اطلاعات علمی و جلوگیری از تولید زباله‌های ناشی از هر ماموریت در فضا را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کپسول اوریون

اوریون یک سازه پیچیده و جالب است؛ این فضاپیما دارای تجهیزات کافی برای زندگی خدمه به‌مدت ۲۱ روز، یک کابین خلبانی مدرن، قابلیت اتصال خودکار و ۱۲ موتور پیشرفته است. کپسول اوریون به‌عنوان وسیله نقلیه اصلی نه فقط برای برنامه آرتمیس، بلکه برای ماموریت‌های احتمالی به سیارک‌ها و مریخ محسوب می‌شود.

اوریون در لغت به‌معنی «شکارچی» بوده و جدیدترین فضاپیمای ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دوردست از جمله سیاره مریخ به‌شمار می‌رود. مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام پروژه فضاپیمای شاتل کلید خورد و نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین آن در ۵دسامبر۲۰۱۴ با موفقیت به‌انجام رسید.

اوریون مانند فضاپیمای آپولو از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده است که می‌تواند در فضای ماورای زمین به اکتشاف در سیاره‌های دیگر و همچنین سیارک‌ها بپردازد و پس از آن به‌وسیله چتر نجات به زمین بازگردد و در اقیانوس فرود آید.

در همین رابطه بخوانید:

توافقنامه آرتمیس ناسا و قواعد چالش‌برانگیز آن

منبع irna digikala espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60485
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها