رصد نخستین کوتوله سفید چشمک زن

محققان برای نخستین بار یک کوتوله سفید رصد کرده‌اند که چشمک می‌زند. به‌گفته پژوهشگان دانشگاه دورهام انگلیس (Durham University) چنین یافته‌ای غیرمنتظره است و با دانش فعلی انسان از جهان همخوانی ندارد. آن‌ها با استفاده از تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا این کوتوله سفید را رصد کرده‌اند و می‌گویند از ستاره‌ای که دور آن مدار می‌زند، تغذیه می‌کند.

محققان متوجه شدند این جرم آسمانی طی ۳۰ دقیقه درخشندگی خود را از دست می‌دهد، حال‌آنکه در مشاهده‌های قبلی چنین فرآیندی چند روز تا چند ماه طول می‌کشید. درخشندگی یک کوتوله سفید تحت تاثیر موادی است که از آن تغذیه می‌کند؛ بنابراین دانشمندان معتقدند مانعی در منبع تغذیه آن وجود دارد. پژوهشگران  امیدوارند این کشف به آن‌ها کمک کند تا به اطلاعات بیشتری درباره فرآیندی دست یابند که طی آن اجرامی مانند سیاه‌چاله‌ها، کوتوله‌های سفید و ستاره‌های نوترونی از ستاره‌های اطراف خود تغذیه می‌کنند.

بیشتر ستارگان در اواخر عمر خود به کوتوله‌های سفید تبدیل می‌شوند. به‌طور دقیق‌تر پس از سوختن هیدروژنی که سوخت ستاره را تامین می‌کند، این اجرام آسمانی به اجرام متراکمی تبدیل می‌شوند که در آسمان شب می‌درخشند. کوتوله‌های سفید به‌بزرگی زمین هستند، اما حجم آن‌ها بسیار بیشتر و با خورشید قابل مقایسه است.

سریع‌ترین کوتوله سفید جهان شناسایی شد