شکست ناسا از بلو اوریجین

0 189

به‌دنبال شکایت شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) از آژانس فضایی آمریکا، کمیته مجلس سنای ایالات متحده از ناسا خواسته است علاوه‌بر شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) شرکت دیگری را نیز برای ساخت سطح‌نشین ماه انتخاب کند. آوریل سال جاری میلادی آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد اسپیس‌ایکس در قرارداد ساخت سطح‌نشین ماه برای این آژانس فضایی در برنامه بازگشت به ماه سازمان مذکور به‌نام آرتمیس (Artemis) برنده شده است.

تصمیم ناسا مبنی‌بر اهدای قراداد ساخت سطح‌نشین به اسپیس‌ایکس با اعتراض شدید شرکت‌های آمریکایی بلواوریجین (BlueOrigin) و داینتیکس (Dynetics)، همراه بود. در حقیقت این دو شرکت اعتراض رسمی خود را نسبت به این تصمیم ثبت کردند تا ناسا را به انتخاب یک شرکت ثانویه مجاب کنند.

شکایت بلو اوریجین از ناسا

جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار بلو اوریجین، مدتی قبل با وجود حکم دیوان محاسبات آمریکا (U.S. Government Accountability Office) به‌نفع شرکت اسپیس‌ایکس در قرارداد ساخت ماه‌نشین برنامه آرتمیس، به‌طور رسمی از ناسا شکایت کرده بود. وی با ارائه پیشنهاد هزینه ۲ میلیارد دلار و یک پرتاب آزمایشی به مدار لئو با سرمایه بلو اوریجین به ناسا قصد بازپس‌گیری قراداد مذکور را داشت، اما باتوجه‌به رای دیوان محاسبات ایالات متحده این اعتراض و پیشنهاد رد شد.

فرودگر قمری بلو اوریجین
فرودگر قمری بلو اوریجین

درهمین‌راستا کمیته سنای ایالات متحده آمریکا، پیش‌نویسی از گزارش بودجه سال ۲۰۲۲ منتشر کرده که ناسا نیز یکی از این موارد است. در این گزارش بودجه ۲۴.۸۳ میلیارد دلاری برای ناسا در نظر گرفته شده که کمی از بودجه‌ای که ناسا درخواست کرده بود، بیشتر است.

بنابر اعلام این کمیته همچنین ناسا برای پروژه ایستگاه قمری گیت‌وی (Gateway) می‌بایست از حداقل دو شرکت استفاده کند. طبق این گزارش ناسا باید ضمن ارائه طرحی به گنگره، نشان دهد چگونه یک شرکت دوم وارد برنامه آرتمیس خواهد شد. براین‌اساس ناسا موظف است طی ۳۰ روز طرح خود را برای تحویل به کنگره آماده کرده و در آن بودجه پیش‌بینی‌شده تا سال ۲۰۲۶ را نیز اعلام کند.

در همین رابطه بخوانید:

جف بزوس رسما از ناسا شکایت کرد

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60430
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها