پرتاب مداری اولین حامل فضایی بومی کره جنوبی انجام شد

0 43

اولین حامل فضایی بومی کره جنوبی به‌نام KSLV-2 در نخستین عملیات پرتاب مداری توانست به مدار مورد نظر برسد، اما در استقرار محموله در مدار ناکام ماند. این حامل سه مرحله‌ای که از آن با نام نوری (Nuri) نیز یاد می‌شود، طی عملیات خود به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری سطح زمین رسید، اما موتور مرحله سوم آن ۴۶ ثانیه زودتر از زمان برنامه ریزی‌شده خاموش شد و محموله در سرعت مداری کمتری نسبت به عدد پیش‌بینی‌شده در فضا رها شد.

ماموریت مذکور روز پنجشنبه ۲۱اکتبر (۲۹مهر) ساعت ۰۸:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی نارو (Naro) در کره انجام گرفت. نوری که موسسه تحقیقاتی هوافضای کره (Korean Aerospace Research Institute) آن را طراحی کرده است، در این عملیات محموله‌ای ماکت مانند به‌وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم را حمل می‌کرد. به‌گفته مسئولان کره‌ای، احتراق مرحله سوم قرار بود ۵۲۱ ثانیه به‌طول بینجامد، اما پس از ۴۷۵ ثانیه خاموش شد.

حامل فضایی بومی کره جنوبی
نمای نوری (اولین حامل فضایی بومی کره جنوبی)

حامل فضایی بومی کره جنوبی

حامل فضایی نوری با طول کلی ۴۷.۲ متر و قطر ۳.۵ متر قادر به حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری سطح زمین است. این حامل با وزنی معادل ۲۰۰ تن، مجهز به ۶ موتور بوده که ۴ موتور متعلق به مرحله اول و ۲ موتور دیگر متعلق به مراحل دوم و سوم هستند. همچنین مرحله اول آن توانایی تولید بیش از ۲۶۰۰ کیلونیوتن نیروی رانش را دارد. نوری از سوخت جت A-1 و اکسیژن مایع برای تامین نیروی خود بهره می‌برد.

کره جنوبی پیش‌تر تلاش ناموفقی در توسعه و پرتاب حامل فضایی داشت که طی آن حامل KSLV-1 را با کمک روسیه ساخته بود. این حامل بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ مجموعا ۳ بار به فضا پرتاب شد که فقط یک مورد آن موفق بود. KSLV-1 یک حامل دو مرحله‌ای با وزن ۱۴۰ تن بوده و در سال ۲۰۱۳ پس از تنها پرتاب موفق خود بازنشسته شد.

در همین رابطه بخوانید:

اختصاص ۳۰ درصد بودجه فضایی ۲۰۲۱ کره جنوبی به توسعه اولین حامل فضایی بومی این کشور

منبع spacenews nasaspaceflight espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60411
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها