شیوه‌های مدیریتی دولت آمریکا عامل عقب‌ماندگی در حوزه فضا

0 62

کارشناسان فضایی آمریکا معتقدند این کشور اگر می‌خواهد در زمینه فضا و فناوری ماهواره از سایر رقبا مانند چین عقب نماند، ناگزیر به استفاده از شیوه‌ها و فناوری‌های مدرن در این حوزه است. نیکلاس شیلان (Nicolas Chaillan)، از مدیران سابق نیروی هوایی ایالات متحده، ضمن بیان این مطلب، دررابطه‌با فاصله آمریکا و چین در حوزه فضایی عنوان می‌کند: «چین در هر دو زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از ایالات متحده جلوتر است؛ امری که باتوجه‌به اهمیت چنین فناوری‌هایی در دنیای امروز، به آن‌ها در پیشبرد صنعت فضایی کمک خواهد کرد.»

وی می‌گوید: «سازوکار فعلی وزارت دفاع آمریکا در این زمینه موجب شده است بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ماهواره‌های امنیت ملی از نظر فنی آن‌گونه که باید پیشرفت نکرده و در پیشبرد فناوری‌ها با سرعت مناسبی حرکت نکنند.» به‌گفته شیلان، یکی از نتایج این مسئله، وابستگی یک دهه‌ای ایالات متحده به حامل‌های فضایی سایوز (Soyuz) روسیه برای اعزام فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

این کارشناس حوزه فضا ادامه می‌دهد: «پس از بازنشسته شدن حامل‌های شاتل فضایی، ایالات متحده هیچ امکاناتی برای این منظور نداشت، تا اینکه شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) سال گذشته میلادی با استفاده از فضاپیمای دراگون (Dragon) و حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) خود توانست فضانوردان را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بفرستد.» وی ضمن مقایسه اسپیس‌ایکس با وزارت دفاع ایالات متحده، شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک (Elon Musk) را کارآمدتر و به‌روزتر از این ارگان دولتی می‌داند.

لزوم تغییر شیوه‌های مدیریتی دولت آمریکا در حوزه فضا

بنابراظهارات شیلان، اسپیس‌ایکس قابلیت‌های فناورانه زیادی را در اختیار دارد و رویکردهایی را در توسعه فناوری‌های خود اتخاذ کرده که از طریق آن‌ها توانسته است خود را به‌روز نگه داشته و در صنعت فضایی پیشرفت قابل‌توجهی را تجربه کند. او می‌افزاید: «اسپیس‌ایکس با ۲۰۰ مهندس با مهارت‌های کامل فعالیت می‌کند، درحالی‌که وزارت دفاع ۴ هزار مهندس را فقط برای جنگنده F-35 به‌کار گرفته است.»

به‌گفته وی، اسپیس‌ایکس با همین تعداد نیرو ۹ پلتفرم شامل سری حامل‌های فالکون را توسعه داده است. بنابر اظهارات این کارشناس حوزه فضا، ۸۰ درصد کد منبع (Source Code) استفاده‌شده در این پلتفرم‌ها در همه آن‌ها یکسان است، اما فقط ۴ درصد از کد منبع استفاده‌شده در جنگنده F-22 در F-35 نیز به‌کار گرفته شده است.

شیلان مشکل اصلی در حوزه کاری وزارت دفاع و پیمانکاران این وزارتخانه را در مدیرانی می‌بیند که قادر به درک سرعت پیشرفت فناوری‌های فضایی نیستند. به‌گفته این کارشناس حوزه فضا، آن‌ها در وزارت دفاع هیچ رقیبی برای خود نمی‌‌یابند و نیازی هم به جذب استعدادهای خارج از این ارگان نمی‌بینند. ازاین‌رو می‌بایست شرایط مدیریتی تغییر کند تا مدرن‌سازی فناوری‌های فضایی نیز حاصل شود.

در همین رابطه بخوانید:

نفوذ چین به صنعت فضایی آمریکا

منبع satellitetoday
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60299
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها