سوئد اولین پایگاه پرتاب فضایی اروپا را توسعه می‌دهد

0 161

سوئد قصد دارد پایگاه پرتاب فضایی اسرنج (Esrange) در شمال این کشور را نوسازی کرده و قابلیت پرتاب حامل‌های فضایی برای تزریق ماهواره به مدار و همچنین امکان انجام عملیات توسط حامل‌های بازگشت‌پذیر را برای این پایگاه ایجاد کند. به‌گفته مسئولان، این امر اسرنج را به نخستین پایگاه پرتاب فضایی اروپا به‌منظور انتقال ماهواره به مدار بدل خواهد کرد و با ایجاد بستری برای شرکت‌های فضایی، امکان بهره‌گیری آن‌ها از پایگاه مذکور را جهت پرتاب حامل‌های نسل بعدی خود فراهم می‌آورد.

شرکت سوئدی SSC (سرواژه Swedish Space Corporation)، مالک پایگاه اسرنج، طی توافق با بانک سرمایه‌گذاری نوردیک (Nordic Investment Bank) فنلاند با دریافت وامی ۱۲ میلیون یورویی نوسازی پایگاه مذکور را انجام می‌دهد و آن را برای پرتاب ماهواره از اوایل سال ۲۰۲۲ آماده کند. این مبلغ بخشی از هزینه کل ۵۰ میلیون یورویی برای به‌روزرسانی اسرنج محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است.

این پروژه شامل ساخت‌وساز برای محل پرتاب جدید، از جمله بخش‌هایی برای یکپارچه‌سازی حامل‌ها و ماهواره‌ها، توسعه بخش‌های سوخت‌رسانی، سکوهای پرتاب، سامانه‌های زمینی و همچنین سامانه‌های پشتیبانی در مرکز ارتباط عملیاتی اسرنج می‌شود.

اسرنج، نخستین پایگاه پرتاب فضایی اروپا

اسرنج را سازمان تحقیقات فضایی اروپا (European Space Research Organisation) در سال ۱۹۶۴ احداث کرد و اهداف مهم آن شامل انجام تحقیقات علمی با استفاده از بالون‌های استراتوسفری، بررسی شفق‌های قطبی، پرتاب حامل‌های فضایی و ردیابی ماهواره می‌شود. در سال ۱۹۷۲ مالکیت این پایگاه به SSC واگذار شد.

پایگاه پرتاب فضایی اروپا

تا قبل از سال ۱۹۷۲ و واگذاری اسرنج به SSC، بیش از ۱۵۰ پرتاب از این پایگاه صورت گرفت که بیشتر آن‌ها به ارتفاع ۱۰۰ تا ۲۲۰ کیلومتری سطح زمین رفته و عمدتا اهداف تحقیقاتی مرتبط با اتمسفر و یونوسفر را دنبال می‌کردند. در مجموع تاکنون بیش از ۵۰۰ پرتاب فضایی از پایگاه اسرنج انجام شده است که عمده آن‌ها به ارتفاع‌های کمتر از ۲۲۰ کیلومتری سطح زمین می‌رسیدند. اکنون SSC با به‌روزرسانی این پایگاه پرتاب فضایی اروپا در صدد انجام پرتاب‌هایی به ارتفاع‌های بالاتر و فراهم کردن شرایط برای تزریق ماهواره به مدار زمین است.

در همین رابطه بخوانید:

رئیس‌جمهور ترکیه از ساخت پایگاه پرتاب فضایی در این کشور خبر داد

منبع news.cision wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60174
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها