سریع‌ترین کوتوله سفید جهان شناسایی شد

0 66

دانشمندان کوتوله سفیدی را شناسایی کردند که به‌دلیل گاز خروجی از کوتوله قرمز مجاور خود سریع‌ترین نوع از این اجرام آسمانی رصدشده تا‌به‌امروز است و هر ۲۵ ثانیه یکبار به‌دور خود می‌چرخد. به‌گفته دانشمندان دانشگاه وارویک (University of Warwick) انگلیس این ستاره کوتوله به‌نام LAMOST J02410+1952 از رکورددار قبلی با هر ۳۰ ثانیه چرخش به‌دور خود، ۵ ثانیه سریع‌تر می‌چرخد.

در طول زندگی یک ستاره در دوران پیری، برخی از آن‌ها که از حد ۱٫۴ جرم خورشید پرجرم‌تر باشند به ستاره نوترونی یا سیاه‌چاله تبدیل شده و اگر از این حد کم‌جرم‌تر باشند تبدیل به کوتوله سفید می‌شوند.

کوتوله سفید

این کشف توسط اینگرید پلیسولی (Ingrid Pelisoli)، منجم دانشگاه وارویک، و همکارانش پس از مشاهده نور انفجاری یک کوتوله سفید حاصل شد که در نزدیکی یک کوتوله قرمز قرار داشت. آن‌ها دریافتند انفجار کوتاه مذکور هر ۲۴.۹۳ ثانیه یکبار رخ می‌دهد و دوره چرخش این ستاره را آشکار می‌کند.

کوتوله سفید اسراری از تاریخ کیهان آشکار می‌کند

کشف مذکور بدین معناست که برخی از کوتوله‌های سفید میلیاردها سال قبل‌تر از آنچه تخمین زده شده بودند، به‌وجود آمده‌اند و قدیمی‌ترین آن‌ها ممکن است تقریبا هم‌سن خود جهان باشد. بنابراین کشف اسرار چنین اجرامی می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد تاریخ کیهان در اختیار محققان قرار دهد.

منبع isna wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60123
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها