سیاره جهنمی که از آسمانش آهن می‌بارد!

0 309

پژوهشگران بر‌‌ اساس مشاهده‌های رصدخانه جمنای (Gemini) واقع در آمریکا سدیم و کلسیم یونیزه را در جو سیاره فراخورشیدی در صورت فلکی حوت (Pisces) کشف کردند. این سیاره جهنمی به‌نام WASP-76b به‌اندازه‌ای داغ است که در آن فلزها تبدیل به بخار می‌شوند و به‌شکل باران روی سیاره فرود می‌آیند.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد WASP-76b داغ‌تر از تصور دانشمندان است. امیلی دیبرت (Emily Deibert)، دانشجو دانشگاه تورنتو (University of Toronto) کانادا، در این باره می‌گوید: «مقدار زیادی کلسیم را در جو WASP-76b شاهد هستیم که شاخصه‌‌ای بسیار قوی است. اثر طیفی کلسیم یونیزه نشان می‌دهد این سیاره بادهای بسیار قوی در جو فوقانی دارد و دمای جو آن بسیار بیشتر از آن است که فکرش را می‌کنیم.»

دلیل بارش آهن در سیاره جهنمی WASP-76b

سیاره یادشده همچنین دارای قفل جزر‌و‌مدی است؛ یعنی همیشه یک طرف آن به‌سمت ستاره‌اش قرار می‌گیرد. در سمت روز WASP-76b که به‌طرف ستاره‌اش قرار دارد، دما از ۲۴۲۶ درجه سانتی‌گراد نیز فراتر می‌رود. دماهای روز سیاره مذکور به‌قدری زیاد است که می‌تواند مولکول‌ها را به اتم و فلز را به بخار تبدیل کند و باعث ایجاد بخار آهن شود. بادهای سریع هم این بخارها را به‌سمت شب سیاره می‌برند که در آن دما به ۱.۳۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در‌ نتیجه بخار آهن به ابر تبدیل می‌شود و به‌شکل باران آهن مایع روی سطح سیاره می‌بارد.

سیاره جهنمی, باران آهن, سیاره جهنمی با باران آهن
(سیاره جهنمی)

ویژگی‌های سیاره جهنمی WASP-76b

درک ویژگی‌های شیمیایی جو هر سیاره فراخورشیدی به ستاره‌شناسان در درک آب‌و‌هوا و اقلیم و محیط آن سیاره کمک می‌کند. سیاره فوق داغ WASP-76b که در سال ۲۰۱۶ کشف شد، در فاصله ۶۴۰ سال نوری از زمین قرار دارد و تقریبا هم‌اندازه با مشتری است. این سیاره هر ۱.۸ روز زمینی مدار ستاره‌اش را کامل می‌کند و دریافت پرتوهایش هزاران مرتبه بیشتر از زمین است.

در همین رابطه بخوانید:

کشف سیاره فراخورشیدی که همزمان به دور سه ستاره می‌چرخد

کشف شگفت‌انگیز اخترشناسان از سمت تاریک سیاره زهره

رصد مستقیم یک سیاره فراخورشیدی جوان

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60110
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها