ماه در آینده‌ای دور زمین را تنها خواهد گذاشت!

0 29

ماه هر سال با سرعتی ثابت در حال دورشدن از زمین است و تا ۶۰۰ میلیون سال آینده کاملا زمین را ترک خواهد کرد. این قمر هر سال به‌اندازه تقریبا ۳.۸ سانتی‌متر از زمین دور می‌شود و هیچ راهی برای توقف این روند وجود ندارد. به‌دلایل علمی انتظار می‌رود ماه برای همیشه به دور شدن از زمین ادامه دهد و حدود ۶۰۰ میلیون سال دیگر به‌اندازه‌ای از کره خاکی دور شود که دیگر انسان‌ پدیده‌ ماه‌گرفتگی را مشاهده نکند. البته در فاصله چند میلیارد سال آینده هم خورشید کاملا ماه و زمین را از مدار خارج می‌کند.

به‌گفته جیمز اودونوگو (James O’Donoghue)، دانشمند آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA)، قمر زمین برای دور شدن از کره خاکی با کشش اقیانوس‌ها به‌سمت خود و ایجاد جزرومد به‌مرور حرکت خود را نیز افزایش می‌دهد که به این پدیده عقب‌نشینی قمری (Lunar Retreat) می‌گویند. دانشمندان این عقب‌نشینی را با تابش پرتوهای لیزر به آینه‌هایی که فضانوردان ماموریت آپولو در ماه قرار داده بودند، اندازه‌گیری کردند و با استفاده این داده‌ها و منابع دیگر به اندازه‌گیری حرکت‌های قبلی پرداختند.

سرعت عقب‌نشینی ماه در طول سال‌های گذشته تغییر کرده و نوسان‌هایی متقارن با رویدادهای درخورتوجه مثل بمباران‌های شهاب‌سنگی ماه و تغییرات عصر یخبندان زمین رخ داده است. گفتنی است عقب‌نشینی پیوسته تاثیری فراتر از جزرومد بر زمین خواهد گذاشت و نیروهایی که ماه را از زمین دور می‌کنند باعث آهسته‌‌ شدن چرخش زمین و افزایش طول روزها می‌شوند.

در همین رابطه بخوانید:

ماموریت قمری استرالیا برای کاوش ماه

تغییرات مدیریتی ناسا برای ماموریت‌های آینده ماه و مریخ

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=60104
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها