جو سیاره پلوتون در حال ناپدید شدن است

دانشمندان موسسه SwRI (سرواژه Southwest Research Institute) آمریکا با تحلیل رصدهای سیاره پلوتون می‌گویند جو این سیاره کوتوله در حال ناپدید شدن است. پژوهشگران با استفاده از تلسکوپ‌های مستقر در نقاط مختلف ایالات‌ متحده و مکزیک به بررسی جو نازک سیاره پلوتون پرداختند که مانند زمین بخش زیادی از آن را نیتروژن تشکیل داده است. آن‌ها دریافتند عامل ماندگاری جو این سیاره فشار ناشی از بخار یخ‌های سطحی است؛ در نتیجه اگر یخ‌های پلوتون گرم شوند، چگالی جوی آن به‌شکل چشمگیری تغییر می‌کند.

سیاره پلوتون

سیاره پلوتون تقریبا از ۲۵ سال گذشته در حال دور شدن از خورشید بوده و دمای سطح آن رو به کاهش است. به‌گفته محققان با کاهش دمای سیاره مذکور، جو آن به‌شکل منجمد به سطح بازمی‌گردد و پلوتون که در فاصله دوری از خورشید قرار دارد، قبل از آنکه در مدار وسیعش دوباره به خورشید نزدیک شود، به سرد شدن ادامه خواهد داد.

به‌دلیل پدیده‌ای به‌نام اینرسی حرارتی، فشار سطح پلوتون و تراکم جوی آن تا سال ۲۰۱۸ رو به افزایش بود؛ اما با سرد شدن این سیاره، اینرسی هم در حال از بین رفتن است و بخش زیادی از جو با فرود روی سطح ناپدید خواهد شد.

سیاره پلوتون

پلوتون سیاره کوتوله کمربند کویپر در منظومه شمسی است که در هنگام کشف آن در سال ۱۹۳۰ تا ۲۴اوت۲۰۰۶ نهمین سیاره این منظومه به‌حساب می‌آمد. اما اکنون بنابر تعریف تازه اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (International Astronomical Union) از سیاره، پلوتون یک سیاره کوتوله و همچنین به‌عنوان نخستین نمونه از رده جدید جرم فرانپتونی به‌شمار می‌رود. جسم فرانپتونی به اجرامی گفته می‌شود که در مدارهای دورتر از فاصله میانگین سیاره نپتون تا خورشید به‌دور خورشید در حال گردش باشند.

قلب نیتروژنی پلوتون عامل ایجاد بادهای شدید این سیاره یخی