آغاز ماموریت فضاپیمای لوسی ناسا برای مطالعه ۸ سیارک

فضاپیمای لوسی (Lucy) ناسا که قرار است به بررسی سیارک‌های تروجان سیاره مشتری بپردازد، در ۱۵اکتبر (۲۴مهر) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا سوار بر حامل فضایی اطلس-۵ (Atlas V) ماموریت ۱۲ ساله خود را آغاز نمود. این ماموریت ۹۸۱ میلیون دلاری در طول ۱۲ سال از کنار ۸ سیارک عظیم که بیشتر آن‌ها در نزدیکی مشتری هستند، پرواز خواهد کرد.

به‌گفته لوری گلیز (Lori Glaze)، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا، هر آنچه لوسی پیدا می‌کند، به محققان سرنخ‌های مهمی درباره منشا منظومه شمسی می‌دهد. پیش‌ازاین ده‌ها فضاپیما به سیارک‌ها سفر کرده‌اند و حتی برخی نمونه‌های سیارکی هم جمع‌آوری کرده‌اند، اما بیشتر این ماموریت‌ها حداکثر از دو سیارک یا دنباله‌دار بازدید کرده‌اند، درحالی‌که لوسی قرار است چهار برابر اهداف بیشتری داشته باشد.

ماموریت اصلی فضاپیمای لوسی در سال ۲۰۲۷ آغاز می‌شود که این کاوشگر به دسته پیشرو سیارک‌های تروجان جلوتر از مشتری می‌رسد. این گروه در ناحیه‌ای حرکت می‌کنند که گرانش سیاره، گرانش خورشید را خنثی کرده و با ایجاد سرپناه باعث شده در طول قرن‌ها هزاران سنگ فضایی در آن روی هم انباشته شوند. لوسی در آنجا اطراف چهار سیارک می‌چرخد و هر کدام را از فاصله حدود هزار کیلومتری بررسی می‌کند.

فضاپیمای لوسی

فضاپیمای لوسی با وزن ۸۲۱ کیلوگرم، ۱۴.۲۵ متر طول، ۲.۷ متر عرض و ۳.۸ متر ارتفاع اولین فضاپیمایی خواهد بود که تروجان‌‌های مشتری را از نزدیک بررسی و اطلاعات آن را به زمین ارسال می‌کند. فضاپیمای مذکور برای تامین انرژی خود در اعماق فضا، دو آرایه خورشیدی در اطراف بدنه اصلی حمل می‌کند که با باز شدن کامل آن‌ها، طول لوسی به‌اندازه یک ساختمان ۵ طبقه خواهد شد.

فضاپیمای لوسی

همچنین این فضاپیما شامل یک دوربین رنگی برای بررسی ساختار سطحی سیارک‌ها، یک دوربین فروسرخ برای گشتن به‌دنبال اثری از آب به‌جامانده در مواد معدنی و یک دوربین با وضوح بالا برای ثبت حلقه‌ها و قمرهای سیارکی است. تاکنون هیچ ماموریت فضایی دیگری در تاریخ به این تعداد مقاصد مختلف فرستاده نشده است و لوسی اولین آن‌ها خواهد بود که برای تنوعی از اجرام ابتدایی منظومه شمسی را به دانشمندان نشان می‌دهد.

ناسا شرکت راکت لب را برای ماموریت کاوش مریخ انتخاب کرد