فضانوردان جدید وارد ایستگاه فضایی چین شدند

0 57

فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ (Shenzhou-13) چین که در روز ۱۵اکتبر (۲۳مهر) توسط حامل فضایی لانگ مارچ-۲اف (Long March-2F) از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین سفر خود به فضا را آغاز کرده بودند، وارد ایستگاه فضایی چین موسوم به تیانگونگ (Tiangong) شدند. در این ماموریت ژای زیگنگ (Zhai Zhigang)، فرمانده ماموریت به‌همراه وانگ یاپینگ (ٰWang Yaping) و ای گوانگفو (Ye Guangfu) قرار است ۶ ماه را در این ایستگاه سپری کرده و آزمایش‌های جدیدی را انجام دهند.

شنژو-۱۳

در ماموریت مذکور وانگ یاپینگ پس از لیو یانگ (Liu Yang) که در سال ۲۰۱۲ به فضا رفت، دومین فضانورد زن چینی است که موفق به رفتن به فضا شده است. همچنین در ماموریت شنژو-۱۳ عملیات پرتاب همزمان با گذر تیانگونگ از بالای مرکز پرتاب انجام شد تا در مصرف سوخت حامل فضایی صرفه‌جویی شود؛ البته این شیوه سبب شد اتصال کپسول به ایستگاه یادشده کمی سخت شود. شنژو-۱۳ آخرین ماموریت سال جاری میلادی برای ساخت ایستگاه فضایی چین خواهد بود.

ایستگاه فضایی چین

ایستگاه فضایی چین هم‌اکنون در مدار لئو و در ارتفاعی بین ۳۸۱ تا ۳۸۴ کیلومتری سطح زمین با شیب ۴۱ درجه قرار گرفته و مدت فعالیت آن بیش از ۱۰ سال تخمین زده شده است. ایستگاه مذکور در شرایط عادی امکان میزبانی ۳ فضانورد را دارد که در زمان جابجایی خدمه این تعداد می‌تواند به ۶ فضانورد هم برسد. سازمان ملی فضایی چین (CNSA) قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ این ایستگاه فضایی قابل سکونت و دارای چند ماژول را به‌طور کامل توسعه دهد. مطابق برنامه‌ریزی‌ها این کشور به‌منظور ساخت ایستگاه فضایی خود، طی ۲ سال ۱۲ فضانورد را به فضا خواهد فرستاد.

در همین رابطه بخوانید:

فضانوردان ایستگاه فضایی چین به زمین بازگشتند

چین ماژول اصلی ایستگاه فضایی خود را به مدار زمین فرستاد

منبع isna espash mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59978
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها