چین تلسکوپ خورشیدی خود را به‌همراه ۱۰ ماهواره کوچک به فضا پرتاب کرد

63

چین یک تلسکوپ خورشیدی را همراه با ۱۰ ماهواره کوچک به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March 2D) به مدار زمین فرستاد. این عملیات روز پنجشنبه ۱۴اکتبر (۲۲) ساعت ۱۰:۵۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) در شمال چین انجام شد و طی آن تلسکوپ چیس (CHASE سرواژه Chinese Hα Solar Explorer) در ارتفاع ۵۱۷ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

تلسکوپ خورشیدی چیس

تلسکوپ خورشیدی چیس در حقیقت برای آزمایش فناوری‌های تلسکوپ بزرگتری موسوم به آسو-اس (ASO-S سرواژه Advanced Space-Based Solar Observatory) به فضا فرستاده شد؛ تلسکوپی که سال آینده میلادی به مدار تزریق می‌شود. چیس قرار است برای اولین بار مشاهده‌های طیف‌سنجی از تمام سطح خورشید را در طیف هیدورژن-آلفا به‌دست آورد.

هیدروژن آلفا طیفی مرئی با رنگ قرمز تیره و طول موج ۶۵۶.۲۸ نانومتر است؛ برای مقایسه، محدوده طول موج نور مرئی از ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر است. طیف هیدروژن آلفا زمانی اتفاق می‌افتد که یک الکترون هیدروژن از سطح سوم انرژی به سطح دوم آن منتقل شود. تلسکوپ ۵۰۸ کیلوگرمی چیس به مطالعه فعالیت‌های خورشیدی پرداخته و داده‌های مهمی را به‌منظور پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی ارائه می‌دهد.

تلسکوپ خورشیدی
نمای تلسکوپ خورشیدی چیس

پلتفرم چیس را آکادمی فناوری فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Space Technology) چین ساخته است. آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) و موسسه CIOMP (سرواژه Changchun Institute of Optics, Fine Mechanics and Physics) این کشور نیز در توسعه چیس مشارکت داشته‌اند. همچنین ماهواره‌های این ماموریت را عمدتا دانشگاه‌ها ساخته‌اند و از نوع تحقیق و توسعه هستند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی که با نام چانگ ژنگ-۲دی (Chang Zheng-2D) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. این ماهواره‌بر با طول کلی ۴۱ متر، بالغ‌بر ۲۳۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

قطر هر دو مرحله لانگ مارچ-۲دی ۳.۳۵ متر بوده و از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین عملیات این ماهواره‌بر در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت و با احتساب این ماموریت تاکنون ۵۵ عملیات را به‌انجام رسانده که یک مورد آن ناموفق بوده است. بنابر گزارش‌ها هر بار پرتاب لانگ مارچ-۲دی ۳۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

دقیق‌ترین تصاویر از خورشید توسط تلسکوپ ناسا به‌ثبت رسید