بازیگر سریال پیشتازان فضا به سفر فضایی رفت+فیلم

33

بازیگر ۹۰ ساله سریال پیشتازان فضا به‌همراه ۳ مسافر دیگر توسط فضاپیمای نیو شپرد (New Shepard) شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) به لبه فضا رفت. ویلیام شاتنر (William Shatner)، بازیگر سریال سفر ستاره‌ای (Star Trek) که در ایران با نام پیشتازان فضا شناخته می‌شود، روز چهارشنبه ۱۳اکتبر (۲۱مهر) ساعت ۱۴:۵۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کارن رنچ ( Corn Ranch) در ایالت تگزاس این سفر را تجربه نمود. وی با این پرواز لقب مسن‌تری فردی را که تاکنون به فضا رفته است، از آن خود کرد.

در پرواز مذکور که حدودا ۱۰ دقیقه به‌طول انجامید، آدری پاورز (Audrey Powers)، معاون ماموریت و عملیات پروازی بلو اوریجین، به‌همراه دو مشتری به‌نام‌های گلن دی وریس (Glen de Vries) و کریس بوشوئیزن (Chris Boshuizen) شاتنر را همراهی می‌کردند. در پرواز قبلی که اولین ماموریت سرنشین‌دار این شرکت محسوب می‌شد، چهار مسافر از جمله جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار بلو اوریجین، راهی لبه فضا شده بودند.

سریال پیشتازان فضا

در بالای فضاپیمای نیو شپرد، کپسول مسافربری گنبدی شکل با پنجره‌های بزرگ قرار گرفته است که ظرفیت حمل شش مسافر را دارد. این کپسول پس از پرتاب فضاپیما و رسیدن به خط کارمان، در ۱۰۰ کیلومتری بالاتر از سطح دریا، از بوستر جدا شده و مسافران فرصت می‌یابند تا ضمن مشاهده انحنای زمین، شرایط بی‌وزنی را تجربه کنند. درنهایت بوستر و کپسول به‌صورت جداگانه فرود می‌آیند.

فضاپیمای نیو شپرد

فضاپیمای نیو شپرد یک حامل زیرمداری تک مرحله‌ای است. حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند، بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. فضاپیمای مذکور به یک موتور BE-3 مجهز بوده و از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. نیو شپرد قادر به تولید ۴۹۰ کیلونیوتن نیروی رانش بوده و مدت زمان احتراق آن ۱۱۰ ثانیه عنوان شده است.

سریال پیشتازان فضا

سفر ستاره‌ای که در ایران با نام پیشتازان فضا شناخته می‌شود، مجموعه علمی-تخیلی آمریکایی است که نخستین فصل آن بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ ساخته شده‌ است. این سریال در آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر، از جمله ایران، به‌نمایش درآمد و در ابتدا بر اساس داستان‌هایی از جین رودنبری (Gene Roddenberry) ،فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی، ساخته می‌شد. بعدها چندین سریال دیگر، کتاب، بازی رایانه‌ای و فیلم سینمایی نیز، بر اساس سری اول این مجموعه ساخته شد و نام آن به یک اسطوره در ژانر علمی تخیلی بدل گشت.

در همین رابطه بخوانید:

بلو اوریجین اولین مسافران خود را به لبه فضا برد

اسپیس‌ایکس اولین پرواز تمام شهروندی تاریخ فضا را انجام داد

منبع nbcnews espash youtube
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59860
مطالب پیشنهادی اسپاش