رشد سریع استرالیا در بخش فضایی دور از انتظار نیست

0 537

برنامه‌ای که طبق آن قرار است ایالت استرالیای جنوبی به یک مرکز نوآوری تبدیل شود، می‌تواند منجر به توسعه اقتصاد فضایی در کل کشور استرالیا نیز بگردد. موقعیت جغرافیایی این کشور و روابط تجاری آن، خصوصا با توجه به نزدیکی استرالیا به منطقه آسیا اقیانوسیه، یک فرصت مناسب برای توسعه صنعت فضایی این کشور محسوب می‌شود. در این مطلب به صنعت نوپای ساخت ماهواره‌های کوچک در استرالیا و همکاریهای رو به رشد فضایی در این کشور، پرداخته شده است.

استرالیای جنوبی به دلیل حضور شرکت‌های نوآورانه، دانشگاه‎ها و موسسات تحقیقاتی، ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به یک اکوسیستم فضایی دارد. دولت این کشور با شناسایی این ظرفیت در این منطقه که شامل بیش از ۶۰ موسسه آکادمیک، دولتی و صنعتی می‌باشد، در ماه آپریل سال ۲۰۱۶ دفتر صنعت فضایی و تحقیق و توسعه همکاریهای دفاعی را در ایالت استرالیای جنوبی تاسیس کرد.

این دفتر در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، اولین راهبرد فضایی استرالیایی را با نام “راهبرد رشد و نوآوری فضایی: برنامه عملیاتی ۲۰۲۰-۲۰۱۶” تصویب کرد. این راهبرد نگرش ایالت استرالیای جنوبی به فضا را به سه قسمت اصلی تقسیم می‌کند: دانش، صنعت و نوآوری، همکاری‌های بین‌المللی.

پس از تصویب راهبرد فضایی در سال ۲۰۱۶، یک تفاهم‌نامه همکاری بین دفتر صنعت فضایی استرالیای جنوبی و سازمان فضایی ایتالیا (ASI) امضا شد که طبق آن همکاری بین شرکت‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی ترویج پیدا کند. علاوه بر این مذاکراتی با فعالان صنعت فضایی چین و ژاپن، و همچنین سازمان فضایی ژاپن (JAXA) انجام شده است.

استرالیای جنوبی با فرانسه نیز گفتگوهایی در مورد همکاری‌های فضایی و فرصت‌های موجود برای کار کردن با سازمان فضایی این کشور (CNES) داشته است. این گفتگو در مورد موضوعاتی همچون نوآوری‌های رو به رشد فضایی از جمله ماهواره‌های کوچک، روش‌های تولید پیشرفته مانند چاپ سه بعدی و اقتصاد فضایی انجام گرفته‌اند.
اما همکاری‌های فضایی بین‌المللی استرالیای جنوبی به ارگان‌های دولتی محدود نمی‌شود؛ شرکت‌های بزرگی از جمله دفاع و فضای ایرباس (Airbus DS)، BAE Systems، بوئینگ، لاکهید مارتین و ریثئون (Raytheon) یا دفتر خود را در این ایالت تاسیس کرده‌اند و یا برای این کار علاقه نشان داده‌اند. این موضوع نوید تاسیس شرکت‌های کوچک و متوسطی را در این منطقه می‌دهد که می‌توانند بخشی از زنجیره تامین فضایی باشند. با وجود همکاری‌های بین‌المللی و فرصت‌های رو به افزایش در این منطقه که می‌توان آن را یک مدل استرالیایی از دره سیلیکون نامید، رشد سریع استرالیا در بخش فضایی دور از انتظار نیست.

منبع room.eu
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5986
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها