تصاویر کاوشگر مریخی امارات از سیاره سرخ

کاوشگر مریخی امارات به‌نام امید (Hope) داده‌های جدیدی تهیه کرده است که بخشی از آن‌ها فصل بهار را در سیاره سرخ نشان می‌دهند. داده‌های این مدارگرد نشان می‌دهد سطح اکسیژن و البته کربن مونواکسید در مریخ بیش از حد انتظار است. تصاویر جدید همچنین تصور محققان را از چگونگی رفتار و برهم‌کنش گازهای جوی سیاره را به‌چالش می‌کشد.

تصویری از مریخ و نمای واضحی از کوه المپوس، بلندترین آتشفشان منظومه شمسی

در این داده‌ها، یک عکس تماشایی، فصل بهار را در نیمکره‌ شمالی مریخ نشان می‌دهد و در سمت چپ آن، کوه‌های تارسیس (Tharsis Montes) که سه آتشفشان عظیم هستند، به‌وضوح دیده می‌شود.

هسا المطروشی (Hessa Al Matroushi)، دانشمند ارشد ماموریت امید، عنوان می‌‌کند: «این مشاهده‌ها ویژگی‌هایی کاملا غیرمنتظره را دربردارد و معتقدیم که اثر زیادی بر مدل‌های فعلی از جو مریخ و درک ما از رفتار آن خواهد داشت، زیرا تاکنون ساختارهایی به این بزرگی و پیچیدگی را پیش‌بینی نکرده بودیم.»

تصویری واضح از گوداله سربروس مریخ

طبق داده‌های فعلی، جو سیاره‌ مریخ بسیار رقیق و در حال از بین رفتن است، به‌طوری‌که خروج اکسیژن و هیدروژن وجود حیات را غیرممکن می‌سازد. اکنون پژوهش‌های انجام‌شده بر اساس داده‌های کاوشگر امید به ایجاد مدل دقیق‌تری از جو مریخ و برهم‌کنش آن با تابش‌های خورشیدی کمک می‌کند. چنین داده‌هایی همچنین می‌تواند در تعیین این موضوع کمک کند که چرا سیاره‌ سرخ در حال از دست دادن جو خود است.

مشاهده‌های امید همچنین از میزان غیرمعمول تلاطم جوی به‌دلیل چگالی بالای اکسیژن حکایت دارد. جاستین دیگان (Justin Deighan)، معاون علمی ماموریت امید، می‌گوید: «ما انتظار داشتیم یک ساختار تقریبا یکنواخت از اکسیژن را در طول موج ۱۳۰.۴ نانومتر در سراسر سیاره مشاهده کنیم، اما در بخش‌هایی با تغییرات پیش‌بینی‌نشده‌ ۵۰ درصدی و بیشتر روبه‌رو هستیم.»

کاوشگر مریخی امارات

ماموریت مریخی امارات که نخستین فضاپیمای تاریخ برای کاوش سیاره سرخ در میان تمام کشورهای عرب محسوب می‌شود، ژوئیه (تیر) سال گذشته میلادی به فضا پرتاب شد. مراحل توسعه امید از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و امارات ساخت و حتی پرتاب کاوشگر خود را به پیمانکاران خارجی واگذار کرد.

ماموریت امید به‌طور مشترک توسط مرکز فضایی محمد بن رشید (Mohammed bin Rashid space centre)، زیرمجموعه آژانس فضایی امارات (UAE Space Agency)، و دانشگاه کلرادو (University of Colorado) آمریکا هدایت می‌شود. طی این ماموریت کاوشگر مریخی امید به بررسی اتمسفر و آب و هوای سیاره سرخ خواهد پرداخت.

در همین رابطه بخوانید: ماموریت مریخی امارات با موفقیت در مدار سیاره سرخ قرار گرفت