اوج بارش شهابی جباری

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از اوج بارش شهابی جباری در شامگاه پنجشنبه۲۹ مهر خبر داد. به‌گفته مسعود عتیقی البته امسال نور ماهِ کامل مزاحم رصد شهاب‌های این بارش زیبا خواهد بود. وی بارش‌ جباری را یکی از بارش‌های سالیانه دانست که منشا آن ذرات به‌جامانده از دنباله‌دار مشهور هالی (Halley) است و یادآور شد: «این دنباله‌دار حدودا هر ۷۶ سال یک بار به دور خورشید می‌گردد و آخرین بار در سال ۱۳۶۵ به دیدار زمین و خورشید آمد.» عتیقی اضافه کرد: «مجددا این دنباله‌دار در سال ۱۴۴۰ خورشیدی به ملاقات خورشید خواهد آمد.»

وی اظهار کرد: «معمولا چند سال قبل و بعد از عبور دنباله‌دار از حضیض خورشیدی، رصدگران متوقع مشاهده شهاب‌های به‌مراتب بیشتری هستند.» عتیقی با اشاره به زمان اوج بارش شهابی جباری توضیح داد: «شهاب‌های بارش جباری بین ۱۱مهر تا ۱۷آبان هر سال در آسمان مشاهده می‌شوند، ولی زمان اوج این بارش شامگاه پنجشنبه ۲۹مهر خواهد بود.»

مدیر انجمن نجوم آماتوری تعداد شهاب‌های ساعتی سرسویی (ZHR) در این بارش را کمتر از ۲۰ شهاب در ساعت عنوان کرد و گفت: «از ادامه رد شهاب‌ها در آسمان به یک نقطه ثابت تحت عنوان کانون بارش (Radiant) می‌رسیم که نزدیک ستاره شانه شکارچی یا ابط‌الجوزا (Betelgeuse) است.»

اوج بارش شهابی جباری

وی افزود: «سرعت شهاب‌های بارش مذکور ۶۶ کیلومتر بر ثانیه است که با برخورد آن‌ها با جو زمین، اتم‌های جو یونیزه شده و با درخشش خاص، ردی از خود در آسمان برجای می‌گذارند. این درخشش در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری جو زمین ایجاد می‌شود.» عتیقی خاطرنشان کرد: «شهاب‌ها عموما و نه دقیقا در نقطه کانون، بلکه از حدود ۳۰ درجه‌ای کانون بارش و حتی بسیار دورتر در آسمان قابل مشاهده‌اند.»

کارشناس نجوم با بیان اینکه برای رصد بهتر بارش‌های شهاب به هیچ ابزار رصدی و یا امکانات نجومی نیاز نیست، ادامه داد: «کافی است با لباس گرم، به‌دور از آلودگی و نور شهرها، در یک مکان با افق‌های باز آسمان، نسبت به مشاهده شهاب‌ها با چشم غیرمسلح اقدام شود.» عتیقی یادآور شد: «شهاب‌ها با توجه به ماهیت و تفاوتشان با شهاب‌سنگ‌ها، از حیث برخورد هیچ‌گونه خطری برای انسان و ساکنان زمین ندارند.»

در همین رابطه بخوانید: نجوم چیست؟