باتری مخصوص فضا ساخته شد

محققان چینی نوعی سلول انرژی باتری لیتیوم یونی از مواد طبیعی ساخته اند که می تواند در دمای ۷۰- درجه سانتیگراد دستگاه های مختلف را شارژ کند. این باتری به توسعه فناوری های فضایی کمک می کند.
باتری های لیتیوم یونی می توانند هر دستگاهی از موبایل تا خودروهای الکتریکی را شارژ کنند اما توانایی برای رسانایی و ذخیره انرژی در دمای زیر صفر را از دست می دهند.
بنابراین این کشف به مهندسان در تولید فناوری‌هایی کمک می‌کند که در سردترین سیارات مانند مریخ نیز قابلیت عملکرد دارند. این در حالی است که در فضا گاهی اوقات دما به ۱۵۷- درجه سانتیگراد می‌رسد. البته در بخش‌هایی از کانادا و روسیه نیز دما از ۵۰- درجه سانتیگراد نیز کمتر است.
به هرحال گروهی از محققان دانشگاه فودان در شانگهای این باتری را ساخته‌اند. آن‌ها از پلیمرهای طبیعی برای الکترود استفاده کردند. همچنین در الکترولیت (واسطه شیمیایی که یون ها را بین دو الکترود منتقل می کند) این باتری ماده اتیل استات به کار رفت.
نقطه انجماد این ماده بسیار پایین و ۸۳.۶- درجه سانتیگراد است. بنابراین می تواند حتی در هوای بسیار سرد نیز دستگاه مورد نظر را شارژ کند.

جالب آنکه قیمت مواد به کار رفته برای ساخت الکترود حدود یک سوم  بهای الکترود باتری های لیتیوم یونی معمولی است.