لزوم تدوین قوانین جدید برای خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در مدار

0 127

ظهور فناوری‌های مرتبط با خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در مدار زمین، شرکت‌ها و سازمان‌ها را با چالش‌های مختلفی در مورد مسائل قانونی، نظارتی و تدوین استاندارها مواجه کرده است. از نمونه‌های این موضوع می‌توان به دو فضاپیمای خدمات‌رسان شرکت اسپیس‌لجیستیکس (SpaceLogistics)، زیرمجموعه شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman)، اشاره کرد.

این فضاپیماها موسوم به MEV (سرواژه Mission Extension Vehicle) با هدف افزایش طول عمر ماهواره‌های شرکت بین‌المللی اینتلست (Intelsat) در مدار ژئو به آن‌ها متصل شدند؛ امری که در آوریل سال جاری میلادی و طی سوخت‌رسانی به ماهواره‌های مذکور صورت گرفت.

جو اندرسون (Joe Anderson)، از مسئولان اسپیس‌لجیستیکس، با اشاره به روند اخذ مجوز قانونی برای انجام این ماموریت می‌گوید: «این فرآیند با یک بررسی بین سازمانی آغاز شد و با‌توجه‌به تفاوتش با سایر مجوزها در حوزه فضا، مشکلات زیادی دراین‌خصوص وجود داشت.» به‌گفته وی، در ایالات متحده پیش‌ازاین هیچ آژانس فدرالی مسئولیت معینی برای صدور مجوز خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها و سایر برنامه‌های فضایی جدید نداشته است.

خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها
خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها

اندرسون ادامه می‌دهد: «در نهایت تصمیم بر آن شد که با اپراتورهای ماهواره‌های مدار ژئو وارد همکاری شویم و بنابراین می‌بایست با کمیسیون ارتباطات فدرال (Federal Communications Commission به‌اختصار FCC) آمریکا برای اخذ مجوز مذاکره کنیم.»

اهمیت همکاری‌ها در خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در مدار

شرکت مذکور همچنین مجبور بود با دفتر سنجش از دور تجاری در اداره ملی اقیانوسی و جوی (National Oceanic and Atmospheric Administration) آمریکا به‌منظور دریافت مجوز سامانه‌های تصویربرداری تجاری، از جمله دوربین فضاپیماهای MEV همکاری کند. این مسئول شرکت اسیپس‌لجیستیکس عنوان می‌کند: «نگرانی‌های جدی در مورد تصویربرداری از اشیای دیگر در فضا وجود داشت، بنابراین باید قوانین جدیدی در مورد آن وضع می‌شد.»

همچنین شرکت استرواسکیل (Astroscale) که در زمینه مقابله با زباله‌های فضایی فعالیت می‌کند، مجوز خود را برای آزمایش فضاپیمای السا-دی (ELSA-d) از دولت بریتانیا اخذ کرد. این شرکت نیز اخیرا توانسته است با استفاده از فضاپیمای مذکور یک زباله فضایی را از مدار زمین حذف کند. به‌گفته مایک لیندسی (Mike Lindsay)، از مدیران استرواسکیل، معمولا اولین مجوزی که برای چنین موردی صادر می‌شود، با نگرانی‌هایی همراه است.

لیندسی می‌گوید: «یکی از مسائل کلیدی‌ دراین‌باره هماهنگی با دیگر اپراتورها برای زمانی بود که آزمایش استقرار و سپس گرفتن ماهواره توسط السا-دی انجام می‌شد.» وی ادامه می‌دهد: «توانایی ایجاد این رابطه و ارائه بهترین روش‌ها امری بود که نهادهای نظارتی از آن استقبال کردند.» بنابر اظهارات لیندسی، با‌‌توجه‌به اینکه صنعت فضا شاهد افزایش روزافزون خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در مدار است، اراده‌ای برای توسعه استانداردها به‌منظور سهولت ارتباط فضاپیماهای خدمات‌رسان به طیف وسیعی از ماهواره ها دیده می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

پلتفرمی جهت کاهش برخوردهای فضایی

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59596
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها