لکه سیاره مشتری سریع‌تر از قبل می‌چرخد

داده‌های تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد سرعت چرخش لکه سیاره مشتری در دهه گذشته بیشتر شده است. لکه سیاره مشتری، طوفانی قدرتمند و قدیمی با عرض حدود ۱۶ هزار کیلومتر بوده که طبق اطلاعات به‌مدت ۱۹۰ سال و احتمالا بسیار بیشتر در این سیاره در حال چرخش است. طبق داده‌ها بادهای نزدیک به مرکز این طوفان عظیم قرمز رنگ در سال ۲۰۲۰ نسبت به وضعیت سال ۲۰۰۹، بسیار کندتر شده‌اند و سرعت جریان خارجی آن به‌تازگی افزایش یافته است.

به‌گفته ایمی سیمون (Amy Simon)، دانشمند ناسا، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ افزایش سرعت باد طوفان مشتری روند ثابتی را دنبال کرده و در هر سال زمینی کمتر از ۲.۵ کیلومتر بر ساعت به‌سرعت آن اضافه شده است؛ میزانی اندک که تنها عامل شناسایی آن داده‌های پیوسته هابل در طول ۱۱ سال است.

لکه سیاره مشتری
داده‌های تلسکوپ هابل از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ تغییر در سرعت چرخش لکه عظیم قرمز رنگ سیاره مشتری را نشان می‌دهد.

مایکل وونگ (Michael Wong)، دانشمند دانشگاه کالیفرنیا برکلی (University of California, Berkeley) آمریکا، با اشاره به اینکه هابل نمی‌تواند بخش زیرین طوفان لکه سیاره مشتری را به‌خوبی ببیند، عنوان می‌کند: «داده‌های اخیر جالب‌توجه است و می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چه چیزی باعث ایجاد لکه قرمز بزرگ می‌شود و این طوفان چگونه انرژی خود را حفظ می‌کند.»

اطلاعات پیشین از لکه سیاره مشتری

بر اساس اطلاعات قبلی دانشمندان، این طوفان ساختاری لایه‌ای دارد که ابرهای پرانرژی آن در مرکز قرار گرفته‌اند و لبه‌های بیرونی‌اش عمق بیشتری دارند. همچنین طوفان قرمز رنگ مشتری به‌آرامی از شکل بیضی که در گذشته داشته است، به‌سمت دایره‌ای شدن پیش می‌رود.

گزارش‌های رسمی مشاهده این طوفان به حدود ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. حتی گزارش‌هایی از ۳۵۰ سال پیش هم وجود دارد، البته نمی‌توان گفت نقاطی که ستاره‌شناسان توصیف کرده‌اند قطعا همان لکه عظیم قرمز رنگ سیاره مشتری بوده‌اند، اما بر اساس دانسته‌ها کشف اسرار نهفته در دل مشتری به ابزارهای پیشرفته‌تر و زمان بیشتری نیاز دارد.

محققان برای اولین بار سرعت بادهای استراتوسفر سیاره مشتری را اندازه‌گیری کردند