کوتوله‌های سفید با پیر شدن مغناطیسی می‌شوند

0 85

اطلاعات به‌دست‌آمده از مغناطیس ستاره‌های در حال نابودی شواهدی قوی از وجود ارتباط میان فرکانس مغناطیس کوتوله‌های سفید و سن آن‌ها فراهم کرده است. دست‌کم از هر چهار کوتوله سفید یک کوتوله با تبدیل‌شدن به یک ستاره مغناطیسی به عمر خود پایان می‌دهد، بنابراین میدان‌های مغناطیسی جزو مهمی از فیزیک کوتوله‌های سفید هستند.

ستاره‌شناسان رصدخانه ارما (Armagh)، از دانشگاه وسترن انتاریو (University of Western Ontario) کانادا، برای انجام یک طیف‌سنجی کامل از کوتوله‌های سفید تمامی آن‌ها را که فاصله‌ای بین ۲۰ پارسک (هر پارسک ۳.۲۶ سال نوری) از خورشید داشتند از داده‌های پیشین تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا (ESA) انتخاب کردند.

به‌گفته محققان حدود دو سوم این نمونه‌ها یعنی تقریبا ۱۰۰ کوتوله سفید پیش‌ازاین رصد نشده بودند و هیچ اطلاعاتی از آن‌ها در دست نبود؛ بنابراین آن‌ها با استفاده از تلسکوپ ویلیام هرشل (William Herschel) در اسپانیا و تجهیزات مشابه در سایر تلسکوپ‌ها به رصد این کوتوله‌های سفید پرداختند. محققان دریافتند میدان مغناطیسی در آغاز زندگی کوتوله‌های سفید به‌ندرت دیده‌ می‌شود؛ ازاین‌رو به‌نظر نمی‌رسد این میدان‌ها در هنگام تولد کوتوله سفید ایجاد شوند، بلکه در مرحله سرد شدن شکل می‌گیرند.

کوتوله‌های سفید

آن‌ها همچنین متوجه شدند میدان‌های مغناطیسی با افزایش سن کوتوله‌های سفید به‌وجود می‌آیند که این یافته‌ها با آنچه به‌طور مثال در ستاره‌های مغناطیسی Ap و Bp مشاهده شده است، مغایرت دارد. یافته‌های پیشین نشان می‌داد این ستاره‌ها نه‌‌تنها هنگام رسیدن به عمر صفر، میدان مغناطیسی دارند، بلکه این میدان با گذر زمان کاهش می‌یابد، اما به‌نظر می‌رسد مغناطیس کوتوله‌های سفید با ستاره‌های Ap و Bp کاملا متفاوت باشد. میدان مغناطیسی کوتوله‌های سفید نه‌تنها با افزایش عمر آن‌ها بیشتر می‌شود، بلکه فرکانس آن با جرم کوتوله سفید ارتباط دارد و پس از آغاز روند متبلور شدن هسته کربن-اکسیژن این ستاره‌ها میدان‌ مغناطیسی بیشتری ظاهر می‌شود.

نظریه دینامو (dynamo) می‌تواند وجود ضعیف‌ترین میدان‌های مغناطیسی را توضیح دهد و تحقیقات بیانگر آن است که این نظریه شاید میدان‌های مغناطیسی قدرتمندتری نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شود، تولید کند. بر پایه نظریه دینامو اجسام آسمانی، مثلا یک سیاره در شرایط زمین یا یک ستاره مانند خورشید، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند.

برای مقایسه می‌توان گفت میدان مغناطیسی ایجادشده در زمین در نتیجه نظریه دینامو حدود یک گاوس است، اما میدان مغناطیسی کوتوله‌های سفید می‌تواند بیش از چند صد میلیون گاوس باشد. برای ایجاد نظریه دینامو نیاز به چرخش سریع جرم آسمانی مورد نظر است که این موضوع به‌طور کلی در کوتوله‌های سفید دیده نمی‌شود و برای درک علت آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

در همین رابطه بخوانید:

کند شدن روند پیری کوتوله‌های سفید با سوزاندن هیدروژن

سیاه‌چاله‌ها به کوتوله‌های سفید حیات مجدد می‌بخشند!

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59529
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها