تبدیل گازهای گلخانه‌ای مریخ به سوخت حامل فضایی

دانشمندان با هدف تامین سوخت مورد نیاز حامل‌های فضایی برای بازگشت فضانوردان از مریخ به زمین، روشی برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوخت توسعه دادند. به‌گفته مهندسان دانشگاه سینسیناتی (University of Cincinnati) آمریکا جو مریخ عمدتا از دی‌اکسید کربن تشکیل شده است و با استفاده از آن می‌توان میزان سوخت مورد نیاز برای بازگشت به زمین را به نصف رساند. محققان برای این کار از یک رآکتور برای تبدیل دی‌اکسید کربن به متان استفاده کردند.

جینگجی وو (Jingjie Wu)، استادیار دانشگاه سینسیناتی، بیان می‌کند: «این روش مشابه داشتن یک پمپ بنزین در مریخ است. شما به‌راحتی دی‌اکسید کربن هوا را از طریق این رآکتور به متان تبدیل می‌کنید.» این گروه از محققان در حال آزمایش کاتالیزگرهای مختلف هستند تا بازدهی متان را بالا ببرند. بازدهی این فرآیند ۱۰۰ برابر بیشتر از انواع مشابه آن در ۱۰ سال گذشته است، بنابراین می‌توان تصور کرد سرعت آن بیشتر و بیشتر شود.

گروه مذکور علاوه‌بر متان با استفاده از کاتالیزگرهای مختلف موفق به تولید اتیلن نیز شدند؛ اتیلن مهم‌ترین ماده شیمیایی جهان است. وو در نهایت عنوان می‌کند: «ما می‌توانیم از دی‌اکسید کربن، متانول تولید کرده و از آن برای تهیه سایر مواد استفاده کنیم.»