کشف ۶ کهکشان مرده توسط تلسکوپ هابل

0 67

محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه آلما (ALMA) در شیلی موفق به کشف ۶ کهکشان مرده در اعماق فضا شدند. به‌گفته آژانس فضایی آمریکا گاز هیدروژن سرد این کهکشان‌ها به‌نام‌های MRG-M1341 ،MRG-M۰138 ،MRG-M2129 ،MRG-M0150 ،MRG-M0454 و MRG-M1423 زمانی که جهان حدود ۳ میلیارد سال سن داشته، یعنی در اوج تولد ستاره‌ها، به‌پایان رسیده است؛ این گاز برای ایجاد ستاره‌های جدید لازم است.

رصد ۶ کهکشان مرده

کیت ویتاکر (Kate Whitaker)، استادیار ستاره‌شناسی در دانشگاه ماساچوست (University of Massachusetts) آمریکا، می‌گوید: «در این برهه زمانی همه کهکشان‌ها باید ستاره‌های زیادی ایجاد می‌کردند و جهان در اوج تولد ستاره‌ها بود. بنابراین می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی برای این ۶ کهکشان مرده رخ داده است که همه گاز سرد خود را از دست‌ داده‌اند.»

کهکشان مرده

ویتاکر افزود: «اگر یک سیاه‌چاله غول‌پیکر در مرکز کهکشان باعث گرم‌ شدن همه این گازها شده باشد، این گازها باید هنوز در کهکشان بوده و تنها داغ شده یا شاید بیرون رانده شده‌ باشند. این احتمال نیز وجود دارد که همه گازها مصرف شده و به‌پایان رسیده‌اند.» به‌نظر می‌رسد کهکشان‌های مذکور هیچ‌گاه به زندگی باز نخواهند گشت، حتی اگر با کهکشان‌های کوچکی که در نزدیکی آن‌ها قرار دارند، ادغام شوند، البته به‌رغم آنکه هیچ ستاره جدیدی تشکیل نمی‌شود، به‌نظر می‌رسد این کهکشان‌ها در حال رشد و تکامل هستند.

در همین رابطه بخوانید:

اخترشناسان یک کهکشان در حال مرگ را رصد کردند

کشف یک سیاه‌چاله کلان‌جرم با ۶ کهکشان

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59524
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها