انوشه انصاری در سینما

0 1,726

انوشه انصاری نخستین گردشگر فضایی زن در جهان و اولین سفیر فضایی است که در شهریور۱۳۸۵ از طرف آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) به عنوان یکی از فضانوردان فضاپیمای سایوز (Soyuz) این کشور با هزینه شخصی به فضا رفت. همچنین، انصاری نه‌ تنها نخستین زن فضانورد ایرانی، که اولین ایرانی فضانورد در تاریخ شناخته می‌شود.

کارآفرینی در حوزه مخابرات و اینترنت، به ثبت رساندن دو اختراع و مقالات مختلف علمی معتبر، پشتیبانی از پژوهش‌ها و ایده‌های فضایی و همچنین کمک‌های خیرخواهانه به سازمان‌های تخصصی بین‌المللی را می‌توان از دیگر موفقیت‌ها و فعالیت‌های مهم انوشه انصاری دانست.

انوشه انصاری کیست؟

انوشه انصاری یا انوشه رئیسیان در ۲۱شهریور۱۳۴۵ در مشهد متولد شد و در سال ۱۳۶۳ در نوجوانی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. وی به غیر از زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز مسلط است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه جورج میسون (George Mason University) در ایالت ویرجینیا و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه جورج واشنگتن (George Washington University) در واشنگتن دی سی دریافت نمود.

انصاری پس از فارغ‌التحصیلی در شرکت آمریکایی ارتباطاتی MCI شروع به کار کرد و در آنجا با حمید انصاری آشنا شد و با او ازدواج کرد. برای آشنایی با شاخه‌ها و رشته فضانوردی کلیک کنید.

عکس انوشه انصاری

انصاری به همراه میخاییل تیورین (Mikhail Tyurin)، فرمانده روسی و مایکل لوپز الگریا (Michael Lopez-Alegria)، مهندس پرواز اسپانیایی-آمریکایی، از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) قزاقستان در صبح روز ۱۸سپتامبر۲۰۰۶ طی ماموریتی موسوم به سایوز تی‌ام‌ای-۹ (Soyuz TMA-9) با فضاپیمای سایوز به سوی ایستگاه فضایی رفت. گرچه قرارداد او اجازه افشای مبلغ پرداختی را نمی‌داد، اما گفته می‌شود که گردشگران فضایی پیش از او برای چنین سفری بیش از ۲۰ میلیون دلار پرداخته بودند.

دو روز پس از قرار گرفتن در مدار زمین، فضاپیمای سایوز در ۲۰سپتامبر۲۰۰۶ با موفقیت به ایستگاه بین‌المللی فضایی ملحق شد و اقامت ۹روزه انوشه انصاری در ایستگاه فضایی آغاز گردید.

سرانجام پس از ۹ روز اقامت و پژوهش در ایستگاه بین‌المللی فضایی، انوشه انصاری در ۷مهر۱۳۸۵ به همراه پاول وینوگرادف (Pavel Vinogradov)، فضانورد روسی و جفری ویلیامز (Jeffrey Williams) ، فضانورد آمریکایی، به زمین بازگشت. او پس از فرود در قزاقستان با استقبال گرم خانواده‌اش، از جمله همسرش حمید و مقامات محلی و مسئولان سازمان فضایی روسیه مواجه شد. وی پس از معاینات پزشکی، با بالگرد برای مراسم خوش‌آمدگویی به شهر قوستانای در قزاقستان منتقل گردید.

انصاری گیاهی از سفر فضایی خود در اختیار دارد که در ماژول زوزدا (Zvezda) ایستگاه فضایی بین المللی رشد کرده است. وی موافقت کرده بود تا در طول اقامت خود در ایستگاه فضایی یک سری آزمایش‌ها را برای آژانس فضایی اروپا (ESA) انجام دهد. این آزمایش‌ها عبارتند از تحقیق در مورد مکانیسم‌های کم‌خونی، تاثیر تغییرات در عضلات روی کمردرد، پیامدهای تشعشعات فضایی بر اعضای خدمه ایستگاه فضایی و همچنین گونه‌های مختلف میکروب‌هایی که در ایستگاه فضایی رشد می‌کنند.

وی همچنین بیان کرده است که خود را «گردشگر فضایی» نمی‌داند و عنوان «شرکت‌کننده در پرواز فضایی» را برای سفر خود ترجیح می‌دهد.

فیلم انوشه انصاری در فضا

در ویدئوی زیر مصاحبه انوشه انصاری درباره سفرش به ایستگاه فضایی بین‌المللی و صحنه‌هایی از حضور او در این ایستگاه را تماشا کنید.

دکتر فیروز نادری کیست و چه فعالیت‌هایی در ناسا داشته است؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را درباره این دانشمند ایرانی-آمریکایی بخوانید.

فیلم‌های مستند درباره انوشه انصاری

فیلم‌های مستند فضایی نیز درباره این فضانورد ایرانی ساخته شده‌اند که در اینجا دو فیلم مرتبط با این مهندس ایرانی-آمریکایی را بررسی می‌کنیم.

برای خرید کتاب رویای من کلیک کنید
برای خرید کتاب «رویای من» کلیک کنید

انوشه انصاری در کتابی با نام «رویاهای من برای ستارگان»، به بیان زندگینامه خود و مسیری پرداخته که تا رسیدن به سفر فضایی و پس از آن پیموده است. به علاوه، تاکنون ۲ فیلم با محوریت این شخصیت ساخته شده است؛ اولین فیلم «گردشگر فضایی» (Space Tourist) نام داشته و محصول کشور سوئیس است و در قالب مستند، راهی را که انصاری در حوزه فضانوردی طی کرده است، به‌تصویر می‌کشد. دومین فیلم هم با نام «سپیده» (Sepideh) مستندی دانمارکی درباره یک دختر ایرانی است.

در همین رابطه بخوانید: شرایط فضانورد شدن

انوشه انصاری در گردشگران فضایی

انوشه انصاری
عکس انوشه انصاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی

این فیلم به‌صورت موازی به دو موضوع می‌پردازد؛ به‌گفته یوناس بندیکسن (Jonas Bendiksen)، عکاس، فیلم مذکور زندگی پرمشقت گردآورندگان فقیر فلزات و ضایعات باقی‌مانده از حامل‌ها را در قزاقستان به‌تصویر می‌کشد. چنین امری به‌این‌دلیل اتفاق می‌افتد که دشت‌های قزاقستان محل سقوط و فرود فضاپیماها و حامل‌های پرتاب‌شده از سوی روسکاسموس است.

بندیکسن سال‌ها زندگی این افراد را دنبال می‌کرده است و در این فیلم از طریق او با افراد زیادی آشنا می‌شود که جان خود را برای جمع‌آوری زباله حامل‌های فضایی به‌خطر می‌اندازند. همچنین فیلم مذکور به شخصیت‌هایی مثل انوشه انصاری و چارلز سیمونی (Charles Simonyi)، یکی نیروهای مهم شرکت مایکروسافت، می‌پردازد که به‌عنوان اولین گردشگران فضایی از مدار زمین خارج شده‌اند.

در مستند گردشگران فضایی، مراحلی که انصاری به منظور انجام سفر فضایی خود طی کرده و حتی مبلغ ۲۰ میلیون دلاری که وی برای این سفر پرداخته است، به نمایش درمی‌آید. این مستند همچنین دقایقی از فیلم انوشه انصاری در فضا و شرایط او در فضاپیما را به تصویر می‌کشد. فیلم مستند گردشگران فضایی در بسیاری از جشنواره‌های سینمایی اروپایی مثل فستیوال فیلم سوئیس و فستیوال ساندنس (Sundance) آمریکا مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعددی نیز کسب کرده است.

سپیده یا «دست‌یافتن به ستاره‌ها» (Reaching for the Stars)

انوشه انصاری

سپیده هوشیار در شهر کوچکی در استان فارس زندگی می‌کند و عاشق نجوم و ستاره‌شناسی است. محدودیت‌های محل سکونت سپیده و برخی مسائل دیگر، موانع مختلفی را در برابر آرزوی این دختر نوجوان ایجاد کرده است، اما او تلاش می‌کند به دنبال علاقه‌اش برود. سپیده بیش از ۵ سال با خانواده خود، به خصوص مادر و عمویش، در جدل بوده است تا بتواند رضایتشان را برای ستاره‌شناس شدن به دست‌ آورد.

این فیلم مستند در داستان خود با نگاهی متفاوت به زندگی این نوجوان ایرانی در نواحی محروم می‌پردازد. نکته قابل توجه در رابطه با ساخت فیلم مذکور بریت مادسن (Berit Madsen)، کارگردان دانمارکی، آن است. همسر مادسن ایرانی‌الاصل بوده و آن‌ها در یک جشنواره ستاره‌شناسی در ایران، برای نخستین بار با سپیده ملاقات کردند.

این دو پس از آن ملاقات تصمیم به ساخت مستندی به زبان فارسی گرفتند که بر اساس زندگی این دختر ایرانی باشد، اما نکته‌ای که فیلم سپیده را به انوشه انصاری مرتبط می‌کند، تحت تاثیر بودن سپیده هوشیار از انصاری و قرار دادن او به‌عنوان الگوی خود است. به علاوه، خود انوشه انصاری در چند سکانس پایانی این فیلم حضور دارد.

مخاطبان و منتقدان در جشنواره‌های مختلف خارجی از فیلم «دست یافتن به ستاره‌‌ها» استقبال کردند و این فیلم در همان سال تولید یعنی ۱۳۹۲ به جشنواره فیلم فجر رسید و در بخش بین‌الملل آن نمایش داده شد. با وجود واکنش‌های منفی بعضی منتقدان و رسانه‌های ایرانی به این فیلم که آن را نشان‌دهنده چهره‌ای غیرواقعی از مشکلات زنان و حق تحصیل آن‌ها در ایران ‌می‌دانستند، فیلم توانست در جشنواره فجر با واکنش‌های خیلی خوبی روبه‌رو شود.

انوشه انصاری پس از سفر فضایی

انوشه انصاری پس از بازگشت از فضا در رشته ستاره‌شناسی شروع به تحصیل کرد؛ او مدرک فوق لیسانس دوم خود را از دانشگاه سوئین‌بورن (Swinburne University) استرالیا در این رشته دریافت کرد. انوشه انصاری موسسه خیریه بنیاد اهورا (Ahoora Foundation) را همراه برادر همسرش، اداره و حمایت مالی می‌کند. او همچنین به‌ همراه همسر و برادر همسرش شرکت آمریکایی پرودیا سیستمز (Prodea Systems) را تاسیس کرد.

انوشه انصاری به همراه برادر همسرش در سال ۲۰۰۳ جایزه ۱۰ میلیون دلاری سالیانه انصاری اکس-پرایز (Ansari X-prize) را بنیان نهاد. هدف از جایزه انصاری اکس-پرایز تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در سفرهای فضایی است.

او در سال ۲۰۰۰ عنوان کارآفرین برتر را از سوی یک مجله معتبر آمریکایی دریافت کرد و در سال ۲۰۰۱ در فهرست تاجران موفق مجله فورچون (Fortune) آمریکا قرار گرفت. انصاری در سال ۲۰۰۹ اولین جایزه نوآور سیمونز (Symons Innovator) را دریافت کرد که سالانه توسط مرکز ملی زنان و فناوری اطلاعات (NCWIT) آمریکا به کارآفرینان موفق زن در زمینه فناوری داده می‌شود.

او در دسامبر۲۰۱۲ دکترای افتخاری علوم را از دانشگاه جرج میسون و در سال ۲۰۱۵ جایزه ملی پیشگامان فضا را به پاس خدماتش به جامعه فضایی، اخذ نمود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است،‌ توصیه می‌کنیم مطلب ما درباره استخدام در ناسا را نیز بخوانید.

منبع digikala kojaro wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59519
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها