علت خشکی مریخ، اندازه کوچک آن است

پژوهشگران اعلام کردند اگرچه سیاره سرخ در گذشته آب داشته، اما دلیل بی‌آبی و خشکی مریخ ظاهرا اندازه کوچک این سیاره بوده که آن را در حفظ جریان‌های آبی ناتوان کرده است. دانشمندان دانشگاه واشینگتن (Washington University) آمریکا با انجام مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که حفظ آب در سیاره‌های خاکی نیازمند اندازه خاصی است و اگر سیاره‌ای این اندازه را داشته باشد، شاید بتواند به محیط مناسبی برای زندگی تبدیل شود.

محققان در این مطالعه به بررسی ۲۰ شهاب‌سنگی پرداختند که آن‌ها را به‌عنوان نمونه ترکیب‌های سیاره سرخ درنظر گرفته بودند. آن‌ها فراوانی ایزوتوپ‌های گوناگون پتاسیم را در این سنگ‌ها که سن‌شان بین ۲۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد سال بود، اندازه‌گیری کردند. ایزوتوپ‌ها نسخه‌هایی از یک عنصرند که تعداد نوترون‌های درون هسته‌شان فرق می‌کند. ژن تیان (Zhen Tian)، مسئول این تحقیق، و تیمش از پتاسیم به‌عنوان ردیاب دیگر عناصر فرّار مثل آب استفاده کردند. آن‌ها متوجه شدند مریخ در مقایسه با زمین در زمان شکل‌گیری، مواد فرّار بسیار بیشتری از دست داده است. اندازه زمین ۹ برابر بزرگتر از سیاره سرخ است.

خشکی مریخ

بر اساس یافته‌های این تحقیق، سیاره‌های کوچک در هنگام شکل‌گیری بخش زیادی از آب خود را از دست می‌دهند و میدان مغناطیسی آن‌ها نسبتا زود غیرفعال می‌شود و همچنین این اتفاق اتمسفرشان را هم رقیق می‌کند. پژوهشگران مدعی‌اند این مطالعه نشان می‌دهد سیاره‌ها برای برخورداری از مقادیر نه‌چندان کم و نه‌چندان زیاد آب باید اندازه بسیار خاصی داشته باشند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به آن‌ها در رصد سیاره‌های سکونت‌پذیر کمک کند.

در این رابطه بخوانید: وجود آب در گذشته مریخ تایید شد