کاوشگر وایپر ناسا سال ۲۰۲۳ به ماه می‌رود

ناسا اعلام کرد کاوشگر وایپر (VIPER) اواخر سال ۲۰۲۳ در نزدیکی لبه غربی دهانه نبیل (Nobile) قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد. این کاوشگر سوار بر حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به‌سمت ماه فرستاده می‌شود و در آنجا به بررسی و جستجو یخ‌آب و سایر مواد خواهد پرداخت تا اطلاعات بیشتری از قمر زمین در اختیار دانشمندان قرار دهد.

به‌گفته آژانس فضایی آمریکا اکتشافات وایپر کمک خواهد کرد تا دانشمدان دریابند چگونه می‌توان از منابع ماه برای انجام ماموریت‌های آینده مانند آرتمیس (Artemis) استفاده کرد. ناسا قصد دارد طی برنامه آرتمیس، انسان از جمله یک زن را به ماه بازگرداند.

کاوشگر وایپر

وایپر منطقه‌ای به وسعت چندین کیلومتر مربع را طی نموده و با استفاده از ابزاری به‌نام «سامانه طیف‌سنج نوترونی» (Neutron Spectrometer System) به دنبال یخ‌آب خواهد گشت. به‌گفته ناسا وایپر به‌اندازه یک خودروی حمل وسایل گلف است و تجهیزات مخصوصی دارد که توسط آن‌ها می‌تواند آب زیر سطح ماه را شناسایی کند. هنگامی که این کاوشگر وجود آب زیر ماه را تشخیص دهد، از مته مخصوص خود موسوم به تریدنت (TRIDENT) برای حفاری و یافتن آب استفاده می‌کند. تریدنت، مته‌ای به‌طول یک متر است که می‌تواند نمونه‌های مورد نیاز برای بررسی را از دل خاک بیرون بیاورد.

ناسا ربات وایپر را به منظور جست‌وجوی یخ‌آب به ماه می‌فرستد