آزمایش 11 ماهه ترمز مدارگرد مریخ به پایان رسید

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس(TGO) آژانس فضایی اروپا که برای کاوش در لایه‌های بیرونی اتمسفر مریخ فرستاده شده بود، ماموریت ۱۱ ماهه خود را به اتمام رساند.
به نقل از گیزمگ، مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس متعلق به سازمان فضایی اروپا (ESA)، مانور منحصربه‌فرد خود که کاوش لایه‌های بیرونی اتمسفر مریخ بود را طی ۱۱ماه به اتمام رساند. هدف این مدارگرد این بود که به تدریج مسیر کاوشگرهای فضایی بدون سرنشین را کاهش دهد و به این مدارگرد نیز اجازه دهد تا ماموریت خود را برای مطالعه ردیاب‌های گاز روی مریخ آغاز کند.
این مدارگرد در ۱۴ مارس ۲۰۱۶ از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقزستان به فضا پرتاب شد و در نوزدهم نوامبر همان سال به سیاره سرخ رسید.
بنا بر اعلام آژانس فضایی اروپا ترمز این مدارگرد تنها سبب کاهش سرعت فضاپیما به میزان ۱۷ میلی متر در هر ثانیه می‌شود. این ترمز اتومبیلی که با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است را پس از طی شش کیلومتر متوقف می‌کند. مسئله نگران کننده این است که اتمسفر مریخ در طول روز و ماه‌های تابستان گسترش می‌یابد. بنابراین حتی یک محاسبه غلط ممکن است موجب ایجاد سوختن کاوشگر در یک ورود کنترل نشده به جو مریخ شود.
آزمایش ترمز مدارگرد ردیاب گاز طی ۹۵۰ گردش این مدارگرد انجام شد و ۲۰ فوریه سال جاری در ساعت ۱۷:۲۰ به وقت گرینویچ، ماموریت آزمایش ترمز خود را به پایان رساند.