تاسواره‌ای برای بررسی «مشتری‌های داغ»

دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado, Boulder) آمریکا تاسواره‌ای با ابعاد 6U را برای رصد ویژگی‌های فیزیکی نوعی از سیاره‌های فراخورشیدی موسوم به «مشتری داغ» (Hot Jupiter) به فضا فرستاد. بودجه این تاسواره ۴ میلیون دلاری با نام CUTE (سرواژه Colorado Ultraviolet Transit Experiment) را ناسا تامین کرده است و طی ماموریتی هفت ماهه به بررسی این نوع سیاره‌ها می‌پردازد. مشتری‌های داغ سیاره‌هایی گازی در ابعاد سیاره مشتری یا بزرگتر از آن هستند که فاصله بسیار کمی با ستاره خود دارند و به‌همین سبب از دمای زیادی برخوردارند.

به‌گفته آریکا ایگان (Arika Egan)، محقق دانشگاه کلرادو بولدر، هدف اصلی CUTE بررسی «گریز جوی» در این سیاره‌هاست. گریز جوی به از دست رفتن گازهای اتمسفر یک سیاره و ورود این گازها به فضای بیرونی گفته می‌شود. علاوه‌بر بررسی این سیاره‌ها، یافته‌های ماموریت مذکور بینشی جدید در مورد سایر سیاره‌ها از جمله زمین و مریخ فراهم می‌کند. این تاسواره قادر به اندازه‌گیری سرعت خروج گاز از حداقل ۱۰ مشتری داغ از جمله کلت-۹بی (KELT-9b) خواهد بود.

کلت-۹بی یک نمونه از این سیاره‌هاست که در ژوئن۲۰۱۷ کشف شد و دمای آن ۴۳۱۵ درجه سانتی‌گراد تخمین زده می‌شود. مدت زمان چرخش سیاره مورد بحث در مدار ستاره خود یک روز و نیم است و حدود ۶۷۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. کوین فرانس (Kevin France)، دیگر محقق دانشگاه کلرادو بولدر، می‌گوید: «ازآن‌جایی که این سیاره‌ها در فاصله‌ای نزدیک نسبت به ستاره خود قرار دارند، تشعشعات زیادی دریافت می‌کنند.»

فرانس ادامه می‌دهد: «ناسا قصد دارد با این ماموریت دریابد چه میزان آزمایش علمی می‌توان با یک ماهواره کوچک انجام داد.» این تاسواره به‌تازگی به‌همراه ماهواره لندست-۹ (Landsat-9) به‌وسیله ماهواره‌بر اطلس ۵ (Atlas V) در مدار لئو قرار گرفته است.

منبع isna space.skyrocket wikipedia