تصویر سه‌‌بعدی بالگرد ناسا از مریخ

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا در سیزدهمین پرواز خود تصویری سه‌بعدی از یک تپه پوشیده از سنگ به‌نام فیلیفو (Faillefeu) را ثبت کرده که ترکیبی از عکس‌هایی است در ارتفاعی پایین‌تر از آنچه نبوغ پیش‌تر در آن عکاسی کرده بود. در این تصویر که در منطقه‌ سیتای جنوبی (South Séítah) در دهانه جزرو (Jezero) مریخ گرفته شده است، امواج شنی رایج در منطقه مذکور را می‌توان مشاهده کرد.

به‌گفته ناسا این تصویر از ترکیب دو عکسی تهیه شده است که با فاصله ۵ متر از هم توسط دوربین رنگی نبوغ به‌ثبت رسیده‌اند؛ اقدامی که برای نمایش سه‌بعدی تصویر صورت گرفته است. به‌گفته ناسا تصویر حاضر که نبوغ هنگام تهیه آن‌ها ۸ متر با زمین فاصله داشته است، در بهترین حالت با عینک‌های قرمز-آبی دیده می‌شود.

بالگرد ناسا

نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود. بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جیزرو مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند.

این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته است آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

بالگرد مریخی ناسا سیزدهمین پرواز خود را انجام داد