مریخ‌نورد آژانس فضایی اروپا رکورد حفاری را زد

مریخ‌نورد آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌نام روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin) که قرار است در ماموریت مریخی اگزومارس (ExoMars) در سال ۲۰۲۲ به‌کار گرفته شود، در جریان آزمایش‌های خود بر روی زمین رکورد حفاری را زده و توانسته نمونه‌هایی را از عمق ۱.۷ متری زمین خارج کند. در این آزمایش‌ها مته مریخ‌نورد مذکور از انواع سنگ‌ها و لایه‌های خاک مانند خاک رس و سیمانی با سختی متوسط گذر کرده و نمونه را به‌شکل گلوله‌ای با قطر حدود ۱ سانتی‌متر و طول ۲ سانتی‌متر استخراج نمود.

به‌گفته دیوید پارکر (David Parker)، مدیر بررسی‌های رباتیک و انسانی آژانس فضایی اروپا، تابه‌حال هیچ مریخ‌نوردی نتوانسته تا بیش از عمق ۷ سانتی‌متری سطح سیاره سرخ پیش برود و موفقیت مته این مریخ‌نورد اولین گام برای اکتشاف مریخ در آینده خواهد بود.

بنابراین با تقویت مته روزالیند فرانکلین می‌توان از آن برای دستیابی به نمونه‌های خاک این سیاره که در عمق ۲ متری مریخ قرار دارند، استفاده کرد و دسترسی به مواد این سیاره که مربوط به ۴ میلیارد سال قبل هستند، ممکن می‌شود. گفتنی است این مواد شباهت زیادی به موادی دارند که در زمان شکل‌گیری اولیه زمین روی سطح آن وجود داشته و چنین موضوع برای افزایش اطلاعات در مورد نحوه شکل‌گیری کره زمین نیز اهمیت دارد.

ماموریت مریخی اگزومارس

برنامه اگزومارس یک ماموریت گسترده شناسایی مریخ برای جستجو پیرامون وضعیت زیستی در این سیاره و عناصر احتمالی حیات در گذشته یا حال‌ است. این ماموریت اخترزیست‌شناسی توسط آژانس فضایی اروپا و با همکاری آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) در حال اجراست.

اولین فاز ماموریت مورد بحث در سال ۲۰۱۶ انجام و طی آن دو دستگاه به مریخ فرستاده شد؛ یکی از این دستگاه‌ها مدارگردی برای بررسی گازهای متصاعدشده ناشی از حیات در اتمسفر مریخ بود و دیگری کاوشگری بود که به‌منظور آزمایش فناوری‌های مورد نیاز برای قراردادن تجهیزات سنگین روی سطح سیاره طراحی شد. اما فاز دوم شامل ارسال مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین است.

مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین با جرمی حدود ۳۰۰ کیلوگرم، دارای ۶ چرخ مستقل است و یک مته نمونه‌برداری ۲ متری را حمل می‌کند. از جمله وظایف این مریخ‌نورد جمع‌آوری نمونه‌های خاک و سنگ از عمق زمین و انتقال این نمونه‌ها به آزمایشگاه کوچک درون آن است. همچنین مریخ‌نورد یادشده قرار است منطقه‌ای به‌نام اکسین پلانوم (Oxia Planum) را بررسی کند که از گذشته به‌عنوان منبعی برای وجود آب و در نتیجه وجود نشانه‌هایی از حیات شناخته می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: انتشار تصویری از مریخ‌نورد در حال توسعه اگزومارس