دنباله‌دار اطلس احتمالا قطعه‌ای جداشده از دنباله‌داری باستانی است

0 44

ستاره‌شناسان در مطالعه‌ای جدید با استفاده از مشاهده‌های تلسکوپ فضایی هابل می‌گویند دنباله‌دار اطلس (ATLAS) احتمالا قطعه‌ای جداشده از دنباله‌دار باستانی باشد که حدود ۵ هزار سال پیش از فاصله ۳۷ میلیون کیلومتری خورشید گذر کرده است. به‌گفته کوانجی یه (Quanzhi Ye)، محقق دانشگاه مریلند (University of Maryland) آمریکا، ازآنجایی‌که دنباله‌دار اطلس مسیر همان مداری را دنبال می‌کند که دنباله‌داری در سال ۱۸۴۴ در آن دیده شده است، پس این دو دنباله‌دار احتمالا خواهر و برادری از یک دنباله‌دار مادر هستند که قرن‌ها قبل متلاشی شده‌ است.

دنباله‌دار اطلس

برخلاف ‌دنباله‌دار فرضی مادر، دنباله‌دار اطلس در فاصله بیش از ۱۶۰ میلیون کیلومتری از فاصله زمین تا خورشید متلاشی شده که این فاصله بسیار بیشتر از مسافت گذر دنباله‌دار مادر از اطراف خورشید بوده است. کوانجی یه دراین‌باره بیان می‌کند: «اگر این دنباله‌دار در چنین فاصله‌ای بسیار دور از خورشید متلاشی شده باشد، چگونه از آخرین گذر خود از خورشید در ۵ هزار سال پیش سالم مانده است؟ چنین امری بسیار غیرعادی است! این اولین بار است که یک دنباله‌دار بلنددوره قبل از نزدیک‌ شدن به خورشید در حال متلاشی‌ شدن دیده شده است.»

دنباله‌دار اطلس

البته کوانجی یه و همکارانش در مقاله‌ای دیگر پس از تجزیه‌وتحلیل گزارش کردند یک قطعه از این دنباله‌دار در عرض چند روز متلاشی شد، درحالی‌که متلاشی شدن قطعه دیگر هفته‌ها به‌طول انجامید. وی ادامه می‌دهد: «این موضوع به ما می‌گوید که بخشی از هسته، قوی‌تر از قسمت دیگر بوده است.» دنباله‌دار اطلس اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۰ ظاهر شد. این دنباله‌دار نخستین بار با سامانه‌ای، که دانشگاه هاوایی (University of Hawaii) آمریکا آن را اداره می‌کند، مورد شناسایی قرار گرفت. اطلس در اواسط سال ۲۰۲۰ با تجزیه شدن به قطعات کوچک یخی به‌سرعت از بین رفت.

در همین رابطه بخوانید:

دنباله دار چیست و از این اجرام غبارآلود یخی چه می‌دانیم؟

منبع instagram
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=58560
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها