جرمی رازآلود شاید کلید کشف گونه جدیدی از ستاره‌ها باشد

دانشمندان کوتوله‌ای قهوه‌ای در فاصله نزدیک به منظومه شمسی کشف کرده‌اند که شاید کلید کشف گونه جدیدی از ستاره‌ها باشد. این جرم به‌نام «اکسیدنت» (Accident) برخلاف هر کوتوله قهوه‌ای تاکنون مشاهده‌شده، طیف نوری عجیبی دارد که نشان‌دهنده قدمت بالای آن، تقریبا به‌اندازه سن کیهان، است. همچنین باتوجه‌به اینکه همه کوتوله‌های قهوه‌ای کشف‌شده بسیار جوان‌تر بوده‌اند، چنین رصدی نشان می‌دهد ممکن است یک جمعیت کامل از کوتوله‌های قهوه‌ای بسیار قدیمی وجود داشته باشند که اخترشناسان متوجه حضور آن‌ها نشده بودند.

تاکنون حدود ۲ هزار نمونه از این اجرام در کهکشان راه‌ شیری پیدا شده است، اما اکسیدنت به‌نام اصلی WISEA J153429.75-104303.3 در بررسی کوتوله‌های قهوه‌ای انتخاب نشده بود، زیرا با ویژگی‌های معمول مطابقت نداشت. این جرم عجیب در برخی طول موج‌ها بسیار کم‌نور بوده که حاکی از سرد بودن زیاد آن است و قدمت بالای ستاره مذکور را نشان می‌دهد، اما در طول موج‌های دیگر روشن‌تر می‌درخشد که بیانگر دمای بالاتر است.

ازآنجاکه طول موج فروسرخ تابش گرمایی را نشان می‌دهد، تیم تحقیقاتی برای کشف این کوتوله قهوه‌ای به محدوده طول موج فروسرخ متفاوتی روی آورد، اما مشاهده‌ها توسط تلسکوپ کک (Keck) در ایالت هاوایی آمریکا این جرم را نشان نداد و بار دیگر دمای سرد آن را تایید کرد. ازسویی‌دیکر فاصله اکسیدنت از منظومه شمسی می‌توانست سرنخی در این زمینه باشد، زیرا اگر دور بود، نور ضعیف آن توجیه می‌شد، اما معلوم شد که فاصله زیادی هم ندارد. این جرم تنها در فاصله ۵۳ سال نوری قرار گرفته که در مقیاس کیهانی فاصله نزدیکی محسوب می‌شود.

همچنین جرم مذکور به‌شکل عجیبی در حال حرکت سریع در کهکشان با سرعت حدود ۲۰۷.۴ کیلومتر بر ثانیه است؛ سرعتی که بیش از ۲۵ درصد سریع‌تر از هر ستاره مشابه دیگری محسوب می‌شود. بنابراین مانند سرعت اکسیدنت هم مانند دمای آن نشان می‌دهد این ستاره مدت زیادی است که در اطراف زمین وجود دارد.

به‌گفته تیم موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) اکسیدنت می‌تواند ۱۰ تا ۱۳ میلیارد سال سن داشته باشد که ۲ برابر سن جمعیت شناخته‌شده کوتوله‌های قهوه‌ای است. این سن زیاد نشان می‌دهد ترکیب‌های تصادف ممکن است کاملا متفاوت از کوتوله‌های قهوه‌ای دیگر باشد و این موضوع توسط طیف نوری که گسیل می‌کند، تایید می‌شود؛ ترکیب متفاوت آن نیز به‌دلیل محدوده کمتر عناصر در جهان اولیه است.